23948sdkhjf

Satser nu stærkt på uddannelse

Søfartserhvervet oplever i disse år en fortsat positiv udvikling og fremdrift, men på grund af de faldende ungdomsårgange er der i hele erhvervslivet frygt for mangel på kvalificerede danske medarbejdere i fremtiden.

Derfor har søfartserhvervet - også kaldet Det Blå Danmark - flere gange haft rekrutteringskampagner. Men de har været rettet mod de unge, for at få dem til at vælge en specifik karriere til søs. Den nye kampagne er en anderledes koordineret og bred indsats. Her er det hele den maritime branche, der ønsker at gøre opmærksom på sig selv, som en ekspansiv sektor med et utal af erhvervs-, job- og karrieremuligheder.

Som den drivende kraft i rekrutteringskampagnen er Michael P. Elwert, med baggrund som kaptajn i Rederiet A. P. Møller og tidligere personaledirektør i A.P.Møller-Mærsk selskabet SvitzerWijsmuller A/S, blevet udpeget

Han har som chefkonsulsulent fået fast base i Danmarks Rederiforening, men opererer på vegne af hele Det Blå Danmark og med økonomiske midler hentet i Den Maritime Fond.

- Kampagnen skal vise, hvilke specifikke muligheder, der er i hele Det Blå Danmark som erhverv og branche, både på land, offshore og til søs. Med en koordineret og målrettet indsats vil vi udbrede kendskabet til hele det maritime erhverv og til mulighederne for job og uddannelse. Hovedformålet med kampagnen er at få øget antallet af kvalificerede ansøgere, der matcher erhvervets specifikke rekrutteringsbehov, siger Michael P. Elwert.

En nyt tilgang

Med tidligere mere snævre kampagner har målet primært været at rekruttere til de uddannelser, der uddanner folk, som ønsker at komme til søs. Det er ingen hemmelighed, at det trods en ihærdig indsats ikke altid er lykkedes at få den ønskede tilstrømning af egne unge til søfartsuddannelserne. Men det skal der nu rettes op på.

- Når vi har valgt at samle erhvervet om én fælles kampagne, for at synliggøre karrieremulighederne i hele det maritime erhverv og ikke kun til søs, er det selvfølgelig også for at understøtte vækststrategien ?Danmark som Europas førende søfartsnation?, som blev lanceret af økonomi- og erhvervsministeren i foråret 2006, oplyser han.

- Vi vil vise, at erhvervet har meget at byde på både til søs og i land ? fra skibsofficer, skibsingeniør, HD, shipping til akademikere af forskellig observans m.v. Men for at få kvalificerede ansøgere kræver det, at vi i hele den maritime branche kvalificerer kendskabet til Det Blå Danmark. Vi skal vise bredden og fortælle om den gode historie! De unge har ikke fravalgt os ? de kender os blot ikke, fortæller Michael P. Elwert, og understreger, at man er indstillet på et langt sejt træk

- Vi er overbevist om, at det ikke er de unge, der har fravalgt os. Når de unge ikke tidligere har søgt de maritime erhverv i særlig høj grad, så tror vi, det er, fordi de slet ikke kender os og alle de muligheder, vi har at byde på. Dét vil vi nu ændre på. Derfor har vi nu etableret én samlet platform og profil for rekruttering, uddannelse og jobmuligheder med den rekrutteringskampagne, som vi tilsigter skal trække sig over de næste to år, forklarer Michael P. Elwert

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063