Økonomi langt bedre end gennemsnittet
Det fremgår således, at branchen har betydelig lavere andele med hensyn til ?konjunkturstørrelserne?, underskud, angrebet egenkapital og konkursretning. I forhold til hovedbranchen ligger branchen ligeledes meget bedre. Sammenlignet med året før er situationen forbedret, selv om der er en anelse flere, der kører med underskud..
Lastvognsforhandlerne har kun 14 pct. selskaber der opererer med Meget Høj og Høj risiko. Det er en betydelig lavere andel end ?alle brancher? på landsplan i samme risikogrupper. Branchen har generelt en risikofordeling der er Lav. Det er meget bedre end ?alle brancher? og også bedre end hovedbranchen, fremgår det af Experians tal.
Meget stor vækstUdviklingen i nøgletallene viser, at branchen har haft en stigende afkastningsgrad, det vil sig evnen til at tjene penge på virksomhedernes primære aktivitet i forhold til den samlede kapital. Overskudsgraden (virksomhedernes indtjening pr. omsat krone), er stabil. Egenkapitalens Forrentning viser, at forrentningen af ejernes formue i virksomhederne, er steget markant. Likviditetsgraden, der viser virksomhedernes evne til at i mødekomme de umiddelbare gældskrav, er også steget markant, mens soliditetsgraden, der viser hvor stor en del af den anvendte kapital der fremkommer ved egenfinansiering, er faldet svagt. Branchens nøgletal ligger generelt et pænt stykke under medianen for alle brancher.
Som varmt brødBranchen har haft endnu et rigtig godt år, hvor omsætningen har nået nye højder og selv om væksten i indtjeningen ikke helt når op på niveauet fra forrige år, så er der tale om meget flotte vækstrater. Man skal dog i den forbindelse tage med i betragtning, at for tre år siden var den samlede ordinære indtjening i branchen faktisk negativ. En anden ting der sætter indtjeningen i perspektiv, er at man i samme periode har øget beskæftigelsen markant, hvilket jo i sig selv er medvirkende til at presse indtjeningen.
Det er det meget høje aktivitetsniveau, både indenlandsk og udenlandsk, der kræver mere og mere materiel på vejene, og trækker salget af nye lastvogne fremad. Hertil kommer f.eks. efterspørgslen fra byggeriet, der ligeledes har umådeligt travlt. Det man selvfølgelig kan frygte er at overkapaciteten i en afmatningssituation, kan føre til voldsom overkapacitet, men i første omgang vil dette ramme vognmændene og siden forhandlerne. Men indtil videre ser situationen fortsat lys ud og det kommende år vil formentlig bringe yderligere vækst. Samtidig er branchen utrolig velkonsolideret, ikke mindst som følge af en strukturreform for et par år siden, fastslår Experian i sin analyse.
-----