23948sdkhjf

Er Euro 5 lastvogne dyre i drift

DAF har nærmest sprunget Euro 4 over

DAF har nærmest sprunget Euro 4 over



Spændingen begynder at kunne udløses, fordi flere vognmænd efterhånden kan begynde at besvare spørgsmålet om Euro 5 klassificerede lastvogne er væsentlige dyrere i drift end f.eks. Euro 3 eller Euro 4 klassificerede vogne.

Transportfirmaet Transland Spedition Horsens A/S stod i efteråret over for et stigende transportbehov, så da indehaveren Erik Berg Andersen, ønskede at udvide den trækkende vognpark til det dobbelte, faldt valget direkte på en Euro 5 klassificeret DAF XF 105 med en 460 hk motor.

Som to-akslet trækker til trucking af standardtrailere på Sydeuropa med EU-vogntogsvægt på 40 ton, må denne motorversion anses for at være fuld tilstrækkelig. Efter at vognen har kørt de første 10.000 km har chauffør Gregers Østergaard været så venlig at udlevere tankregnskabet på vognens forbrug på de efterfølgende 10.000 km.

Over en samlet strækning på 9686 km har forbruget været 3119,12 liter diesel samt 135,72 liter AdBlue. Det svarer til faktorer på henholdsvis 3,1053 km pr liter diesel og 71,3675 km pr. liter AdBlue.

DAF-trækkeren har udelukkende kørt ture mellem Danmark og hele Frankrig, hvor læssene udgående har bestået af parti og stykgods, mens returlæssene mere har været full-loads.

Vægtmæssigt har læssene varieret mellem ca. 15 ton og op til fuld last. Man skal medtage i betragtningerne om forbruget, at udtrykket hele Frankrig også dækker over bykørsel, kørsel på landeveje og bakkede strækninger i bjergområder.

Landevejsspecialist med egne skibe

Transland Spedition Horsens A/S er stiftet helt tilbage i 1981 af Erik Berg Andersen samt en kollega, der dog blev købt ud undervejs.

Erik Andersen kom fra et job som speditør hos det legendariske firma Spedition Classen i Horsens, hvorfra mange transportvirksomheder i tidens løb er udsprunget.

Spedition Classen var i sidste halvdel af 60erne blandt de første til at udvikle løstrailertrafik, hvor der bl.a. var flere daglige afgange mellem Horsens og Holland, samt Horsens og Stockholm.

Transland Spedition Horsens A/S har i mange år haft hovedvægt på trafikker mellem Danmark og Frankrig. Der udføres også transporter til og fra Spanien, Tyskland og hele Benelux-området. Transportfirmaet råder selv over to DAF trækkere samt en flåde på 14 van Hool gardintrailere, der er imellem et og tre år gamle.

Ud over firmaets egne to DAF-trækkere, benyttes der konstant trækkere fra danske og hollandske vognmænd til at trucke trailerne. Speditionsvirksomheden GO Interdanica A/S, der er et gammelt Horsens-firma, som også er en udspringer af Spedition Classen og som i midten af 90erne blev købt op af GO koncernen fra Næstved og Nykøbing Falster, har også til huse hos Transland Spedition i Horsens.

Nybygning

Sideløbende driver Erik Berg Andersen virksomhed der omfatter handel med jord, ejendomme, værdipapirer, skibsanparter etc. og rederivirksomhed med egne skibe. Rederidelen fik i 2005 leveret en nybygning på 3000 tdv, der er en kemikalietanker, som er opkaldt efter Erik Berg Andersens barnebarn Cecilie med efternavnet Theresa.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063