Også vigtig for transportører
Omlægningen af landets tidligere 291 kommuner til 98 noget større enheder er netop trådt i kraft, - og som i et stort kalejdoskop er landets befolkning, eller 5.444.203 borgere (3.kvartal 2006) nu fordelt på nye og større geografiske områder med udsigt til stordriftsfordele, besparelser og bedre service.
Indbyggere, medarbejdere, selv transportvirksomheder med kommunale aftaler i skrivebordsskuffen bliver i øjeblikket kastet rundt i systemet, for drejer det sig om eksempelvis glatførebekæmpelse og snerydning er det afgørende, - først og fremmest om der overhovedet er sne og glatføre noget sted i landet - men sekundært om vejen har været amts/kommunal eller slet og ret kommunal. I sidste tilfælde er der stor sandsynlighed for, at en af de nye kommuner kommer til at stå for aftalerne også i fremtiden, - ellers bliver det Vejdirektoratet, der får det afgørende ord. Og den diskussion pågår i øjeblikket.
Mere sikkert forekommer det derfor at tage fat på spørgsmålet om kommunernes affaldshåndtering. For det emne ligger stadig i kommunalt regi. Og kommer fortsat til at ligge i kommunalt regi, eller storkommunalt regi - formentlig indtil næste strukturreform.
Skal finde deres plads.
Specialforeningen Danaffald under Dansk Transport & Logistik er interesseorganisation for de vognmænd i Danmark, der beskæftiger sig med affaldshåndtering. Formanden for Danaffald, vognmand John Andersen, Vordingborg, udtaler sig gerne om emnet:
- Strukturreformen blev en realitet den 1. januar 2007, men det er jo forståeligt nok, at kommunerne lige skal finde deres plads i det nye system, inden de lægger hårdt ud med forandringer.
- Der findes jo allerede en lang række aftaler om renovationsordninger i de forskellige nye kommuner. Og det er der faktisk taget meget fint hensyn til, i og med at Indenrigsministeriet har givet dispensation indtil i hvert fald 31.12.2007 - og måske også et stykke ind i 2008 - før kravet om lige service til alle kommunens borgere til samme pris skal være indfriet.
Magtpåliggende- Vi er trådt ind i den overgangsordning, og der skal lige være tid til at ordne tingene på den mest hensigtsmæssige måde.
- At der bliver tale om storkommuner med op til tre gange så mange borgere betyder måske, at der i fremtiden skal forhandles nye og større renovationskontrakter på plads med den konsekvens, at konkurrencen mellem vognmændene så bliver endnu hårdere, end den har været hidtil.
- Og det er et problem, som vi som Specialforening naturligvis opmærksom skal være opmærksom på. Vi skal tilgodese både de lidt større og de lidt mindre medlemmer af foreningen. Og derfor er det os meget magtpåliggende i den forbindelse at gøre de nye kommuner opmærksom på muligheden for at opdele arealet i mindre geografiske områder med færre borgere. Det vil gøre det betydeligt lettere - også for de små renovationsvognmænd - at deltage i licitationerne.
Ingen klare regler- Der er ingen klare regler for, hvad der er bedst i hvert enkel kommune, fortsætter John Andersen. - Kommunerne må selv analysere sig frem til den bedste løsning i den givne situation. Men jeg vil da godt påpege, at det efter vores mening er risikabelt at ændre alle renovationsaftaler i en given kommune på samme tidspunkt, for det kunne godt medføre, at der samtidig opstod en lang række problemer, - hvis det nu var så uheldigt, at de nye ordninger viste sig at være utilfredsstillende.
- Samtidig er det måske en fordel for den enkelte kommune at beholde en renovationsvognmand, som man er godt tilfreds med, så han kan være med til at sætte kvaliteten for kommunens affaldshåndtering. Og det er måske også lettere at sammenligne kvaliteten af arbejdet imellem flere små renovationsvognmænd, end hvis der er én stor vognmand, der klarer det hele. Til gengæld kan der blive tale om stordriftsfordele og besparelser, hvis det er én vognmand, der står for hele den kommunale affaldshåndtering.
Vi kunne hjælpeSpecialforeningen Danaffald er ikke blevet spurgt til råds om affaldshåndteringen i de nye kommuner, efter strukturreformen er trådt i kraft. Og forventer heller ikke at blive rådspurgt.
- Vi sidder ikke med ved beslutningsbordet, siger vognmand John Andersen, - selvom jeg er sikker på, at vi godt kunne være til god hjælp i mange tilfælde. Det meste vi i øjeblikket opnår, er, at vi bliver spurgt til råds, når vi endelig møder en kommunal embedsmand, der har med området at gøre. Så stilles der måske nogle spørgsmål, som vi så kan svare på, og på den måde kommer vores erfaringer til god nytte.
- Men det er på et fuldstændigt uformelt plan, understreger John Andersen. - Der kan ikke opstilles nogen regler for, hvad der fungerer i de enkelte tilfælde. Der må den sunde fornuft råde.
Kommuner, der har løst problemerneDaniel Matalon i den ny Fredensborg Kommune med over med cirka 40.000 indbyggere fordelt på 11.200 ha, har fået ansvaret for den kommunale affaldshåndtering efter 1.1.2007. - Der var ingen problemer for Fredensborg Kommune, fortæller Daniel Matalon, - for der fandtes to aftaler, hvoraf den ene udløb 31.12.06 og den anden den 31.03.2007. Vi forlængede så den første aftale, så den gjaldt helt frem til 31.03.2007. Når begge aftaler udløber i foråret, udsender vi arbejdet i fire entrepriser bestående af dagrenovation, indsamling af glas og papir, storskrald og haveaffald i en europæisk licitation. Vi har prækvalificeret fem firmaer og er i øjeblikket i gang med at besvare deres spørgsmål. 15. januar var deadline for modtagelse af endelige tilbud. Så det kører fuldstændigt efter bogen.
Lokale vognmændSyddjurs Kommune, sammenlagt af Ebeltoft, Rosenholm, Sønderhald og Rougsø, har i årevis kørt et kommunalt renovationssamarbejde med den nye Norddjurs Kommune i det fælles kommunale renovationsselskab Reno Djurs I/S, der betjener 41.000 borgere på 70.000 ha.
Morten Therkildsen, administrerende direktør for Reno Djurs I/S: -
- Kommunalreformen har ikke betydet noget for os, eller for de to kommuner, der ejer selskabet 100 procent. Vi fortsætter vore aktiviteter på samme måde som hidtil og har et løbende samarbejde med en række vognmænd i området, der står for indsamlingen. Det er stort set samme antal borgere og geografiske område som før strukturreformen. Så der bliver ikke lavet om på noget, andet end på det skriftlige dokumentationsmateriale.
Otte blev til toFor før var vi ejet af 8 kommuner og nu er det kun to, og derfor er vi nu i gang med den eneste forandring strukturreformen har medført, nemlig at gennemgå hele materialet og indføje de nødvendige ændringer i teksten.
-----