23948sdkhjf

Terrorsikring af transportkæden - ny runde

Frygt for terrorsikringsbyrde ender på transportbranchens skuldre, når EU-Kommissionen skal forme afløseren for det oprindelige forslag om sikring af transportkæden.

Frygt for terrorsikringsbyrde ender på transportbranchens skuldre, når EU-Kommissionen skal forme afløseren for det oprindelige forslag om sikring af transportkæden.



EU-Kommissionen har indirekte - via Europaparlamentets rapportør Jeanine Hennis-Plasschaert - erkendt, at Kommissionens direktivforslag om sikring af alle led i transportkæden ikke kan vedtages. Hverken i Ministerrådet eller i Europaparlamentet.

Men det betyder ikke, at ideen om et overordnet sikkerhedssystem for transportkæden er lagt politisk død i EU-systemet.

- Alle parter er enige om, at der er et reelt behov for et sådant system i EU-regi. Blandt andet fordi man frygter at medlemslandene vil gå enegang på området, siger EU-Chef Søren Hylstrup Larsen, Dansk Transport & Logistik fra Bruxelles.

Dermed er spørgsmålet, hvad der kommer til at træde i stedet for det oprindelige forslag og hvornår det kommer.

Søren Hylstrup Larsen understreger, at han ikke ved, hvad EU-Kommissionen har af planer på området.

- Der har været lidt stille siden parlamentets rapportør efter et møde med en repræsentant for Kommissionen lige før jul meddelte, at man her var indstillet på at opgive det oprindelige forslag. Men der findes allerede et pres fra national lovgivning. Storbritannien har for nyligt indført krav om registrering af og godkendelse af alle vognmandsvirksomheder, der kører transporter til og fra de britiske øer. Det har ganske vist ikke noget med terrorsikring, men immigrationskontrol over for illegale flygtninge. Alle understreger behovet for, at der ikke opstår 27 forskellige nationale regelsæt på området, som betyder at virksomheder skal sikkerhedscertificeres lokalt i alle de EU-lande, hvor de ønsker at være aktive, siger Søren Hylstrup Larsen.

Politisk fodfejl

Netop den EU-Kommissionens ambitiøse ønske om at - i princippet - at inddrage alle erhvervsvirksomheder betragtes som et at forslagets afgørende politiske fodfejl. Derfor vil et nyt forslag givetvis søge at indsnævre sig til centrale aktører i transportkæden og flere kilder i transportbranchen er bange for at fokus lander netop her.

- Det er absolut en begrundet frygt. Dels på grund af transportsektorens rolle som krumtap for snart sagt alle virksomheder, men også fordi mange transportvirksomheder i forvejen indgår i en eller anden form for sikkerhedssystemer, siger Søren Hylstrup Larsen.

- En løsning kunne være at man anvendte det nye system på Toldområdet for virksomheder der transporterer varer ud af EU, hvor virksomheder kan lade sig godkende og registrere som såkaldt 'Authorized Economic Operator', på forskellige niveauer, siger Søren Hylstrup Larsen.

Markedsmekanismer

Han påpeger, at det er markedsmekanismerne, der styrer hvilke virksomheder der finder det umagen værd at blive Authorized Economic Operator.

- Man kunne faktisk forestille sig, at man lod markedskræfterne styre hvilke aktørerer i transportkæden, der lader sig kvalificere afhængigt af deres eget og deres kunders behov, siger Søren Hylstrup Larsen.

Det er Kommissionens generaldirektorat for Transport og Energi, der har udarbejdet det nu syltede forslag til sikring af transportkæden.

- Det har måske været et af direktivforslagets svagheder, at man er startet så at sige fra bunden i stedet for at basere sig på eksisterende systemer og havde samarbejdet mere med andre institutioner inden for og uden for EU-systemet. Det ville have stillet forslaget langt stærkere. Samtidig er der nok opstået en mere 'realistisk' holdning til terrorsikring med årene, så interessen for at underkaste sig et så forholdsvis omfattende indgreb er faldet, vurderer Søren Hylstrup Larsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094