23948sdkhjf

Ja til biobrændstof i lastbil ved nedsat afgift

EU-kommissionens nye store energi-udspil har også bud til transportbranchen bl.a. med krav om obligatorisk tilsætning af biobrændstof i benzin og diesel. Men det kan blive dyrt. DTL ønsker sikkerhed for at udgifterne ikke løber løbsk

EU-kommissionens nye store energi-udspil har også bud til transportbranchen bl.a. med krav om obligatorisk tilsætning af biobrændstof i benzin og diesel. Men det kan blive dyrt. DTL ønsker sikkerhed for at udgifterne ikke løber løbsk



Kommissionens udspil indeholder forslag om tvungen tilsætning af biobrændstoffer i benzin og diesel, men en tvungen tilsætning kan blive en uforholdsmæssig dyr ændring for transportbranchen, som i forvejen er presset af politisk bestemte omkostninger, advarer DTL

- Med en tvungen tilsætning af biobrændstof er der udsigt til omkostninger af en ukendt størrelse og risiko for store udsving i priserne, hvis udbuddet af biobrændstof ikke kan følge med. Det er f.eks. tilfældet i Sverige. Meromkostningen ved en eventuel tvungen tilsætning af biobrændstof bør derfor kompenseres af afgiftsnedsættelser. Det er også en politik, som støttes af regeringerne i Østrig, Frankrig, Tyskland og England. Gør Danmark alvor af en tvungen ordning, mister det danske transporterhverv yderligere konkurrenceevne i forhold til udlandet", siger DTLs EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.

Vejtransport reduceres ikke

Han vurderer, at Kommissionens udspil har en realistisk tilgang til brugen af biobrændstof, eftersom udgangspunktet er, at problemerne i vejtransportsektoren med miljø og energiforbrug skal løses i vejtransporten og ikke ved at forsøge at reducere vejtransporten.

- Forslaget skal svare til virkeligheden på landevejene og i branchen. Det skal sikres, at de nødvendige mængder af biobrændstof er til stede, at den biobrændstof, der anvendes, reelt giver miljø- og energimæssige fordele, og at man ikke straffes økonomisk for at anvende det. Ellers vil Kommissionens nye mål på 10 procent i 2020 ikke blive opfyldt. Det er tilfældet med de gældende mål i langt de fleste land, lyder fra fra DTLs EU-chef

DTL advarer derfor imod planøkonomiske tiltag, hvor målet - andelen af biobrændstof i diesel - fastsættes tilfældigt og urealistisk, og Søren Hylstrup Larsen peger derfor på, at det er mere interessant at give en afgiftsnedsættelse på biobrændstof og herefter lade markedet selv finde det niveau for tilsætning, som er muligt ud fra udbuddet og produktionen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063