23948sdkhjf

Solid halvrund tipper fra Middelhavsområdet

Stærkt chassis og et højt finish niveau præger Menci

Stærkt chassis og et højt finish niveau præger Menci



Med ønsket om et virkeligt kvalitetsprodukt, der er udstyret med et kraftigt chassis var vognmand Jens Peder Pedersen ikke i tvivl, da han afgav ordre på den første italienske Menci tippeladstrailer.

Den har til fulde indfriet forventningerne og den er solidt bygget.

Vi har kigget på den nye Menci tippeladstrailer, der er af den halvrunde type, som anvendes mere og mere, når man skal transportere grus, kalk, asfalt m.v.

Denne måneds køretøj er dog ikke isoleret, så det er ikke beregnet til asfalttransport. Til gengæld anvendes traileren flittigt til transport af både grus og f.eks. knust beton.

Rumindholdet er på 33 m3 og bunden på tippeladet er udstyret med en gummibelægning, som sikrer at godset skrider let og hurtigt af. Gummibelægningen har en stor holdbarhed, så man ikke slider den bagerste del af ladet op efter kort tid.

Det er store mængder, der kan tippes hver dag med en sådan trailer, hvorfor slidtagen i den bagerste sektion ofte er en større udfordring. Med denne gummebelægning, ser man ud til at have fundet en rigtig god løsning.

Lav egenvægt

Tipperen udmærker sig ved at have en lav egenvægt på blot 6.600 kg. Med denne lave egenvægtsfaktor er der en teoretisk lasteevne på 33.400 kg til rådighed. Det kræver dog en treakslet trækker med en egenvægt på blot otte tusinde kg, og mulighed for at overføre 16.000 kg på skamlen, hvis det skal kunne lade sig praktisere. Vognmand Jens Peder Pedersen siger til Trans Inform, at man skal lægge mærke til, at chassiset, der er konstrueret i højstyrkestål, står fuldstændig vandret, mens der tippes med fuld belastning.

Den buer hverken den ene eller den anden vej, og netop det punkt sætter den midtfynske vognmand stor pris på.

Den forreste aksel i trippelbogien hæves takket være luftsystemet automatisk ved tomkørsel, så der overføres mere vægt til trækkeren samt spares lidt på dækkontoen. Trippelbogien er forsynet med tre stk. ni ton BPW Eco plus aksler med tromlebremser. Bremsesystemet er af typen Knorr EBS ES 2050/ 2S/2M, og der er MGMhåndbremse på de to bagerste aksler. Tipstemplet, der er monteret helt ude i fronten, er af mærket Binotto, der opererer med 250 bar i det hydrauliske tryk og som tipper traileren op i en vinkel på 45 grader.

Sikker løsning

I fronten er der en fin gangbro med gelænder, som sidder fast i chassiset. Når ikke den følger med tippeladet op, "stjæler" den ikke unødig plads f.eks. når der tippes inde i en hal, hvor der måske ikke er for højt til loftet. Selve ladet er fremstillet i aluminium med en 8 mm bund og 6 mm side. I bagenden er der en god asfaltskuffe, som sikrer, at læsset glider langt nok bagud ved tipning. Bagklappen er tophængt og styres med to arme, der ved bevægelsen hvor tippeladet går op, udløser bagsmækken. Med den løsning modvirker man situationer, hvor chaufføren måske har glemt at åbne bagsmækken - en forglemmelse, der kan få fatale konsekvenser i uheldige situationer.

Kofangeren kan løftes op og fastholdes i en position, hvor den ikke generer f.eks. asfaltmaskiner eller en eventuel kumme, når der skal tippes. For at holde egenvægten i bund, er selv lufttankene konstrueret i aluminium, men det er ikke usædvanligt nu til dags, hvor et hvert kg for meget omgående skal fjernes.

Vælter ikke

Mange transportopgaver med tippeladskøretøjer afregnes ikke alene efter faktisk vægt men også efter tilladt lasteevne. Visse entreprenørvirksomheder modregner strafafgifter for eventuelle overlæs kilogram.

Når dagen er omme efter de ni timers effektiv køretid, der er til rådighed med en chauffør på vogntoget, er det jo som regel antallet af kg eller kubikmeter materiale der er transporteret som tæller i regnskabet.

For at sikre den største mulige stabilitet og sikkerhed ved tipning, er trailerens affjedringssystem udviklet sådan at det aflaster luftbælgene ved tipning. Derved risikerer man ikke at traileren vælter, fordi der måske sprænger en luftbælg mens tippeladet er tippet højt op. På toppen af højre side sidder der en rullepresenning, som lige kan rulles ud til venstre over godset. Det er et fornuftigt udstyr, som betyder at chaufføren let kan afdække godset, så man undgår at f.eks. godsarter, der ikke kan tåle vand, bliver våd under transport.

Høj finish

Omvendt kan presenningen også fastholde gods, som kan give støvgener under transport.

Hele bagenden er lavet som det bør være på en sådan tippeladstrailer, den omfatter både kombinationsbaglygter med næsten alle lysfunktioner, samt ekstra bak- og arbejdslys samt trækkroge.

Generelt er Menci traileren et pænt produkt med både et højt finish og kvalitetsniveau.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109