23948sdkhjf

Tyske vogntog må mere i Danmark end i hjemlandet

Ved cabotagekørsel i Danmark må et udenlandsk registreret vogntog (ligesom et dansk) have en faktisk totalvægt på helt op til 48.000 kg - når de tekniske betingelser herfor er opfyldt, påpeger ITD

Ved cabotagekørsel i Danmark må et udenlandsk registreret vogntog (ligesom et dansk) have en faktisk totalvægt på helt op til 48.000 kg - når de tekniske betingelser herfor er opfyldt, påpeger ITD



Forudsætningen er, at bil og påhængskøretøj skal være registreret og godkendt til det i sit hjemland.

Det er ITD, som har fået stillet spørgsmålet, om eksempelvis et tysk vogntog ved cabotagekørsel må veje mere end de i Tyskland gældende 40 tons - da vi i Danmark jo tillader kørsel med op til 48 tons.

Færdselsstyrelsen meddeler hertil, at et tysk registreret vogntog (ligesom et dansk) må have en faktisk totalvægt på op til 48.000 kg, når betingelserne herfor er opfyldt, det vil bl.a. sige, at bilen og påhængskøretøjet er registreret eller godkendt (i sit hjemland) til kørsel med disse vægte. For et typisk 5-akslet vogntog kan totalvægten udgøre op til 41-42 tons, men igen under forudsætning af at både bil og påhængskøretøj er godkendte hertil.


Registreringsattesten

For tysk registrerede biler fremgår det (ligesom for danske) af registreringsattesten, om en bil er godkendt til kørsel med påhængskøretøj.

Mens danske registreringsattester angiver største vægt (totalvægt/akseltryk) af påhængskøretøjet, angiver tyske registreringsattester største vægt af påhængskøretøjet og/eller største vægt af vogntoget.

For eksempel kan en tysk lastbil være registreret med en (teknisk) tilladt totalvægt på 26.000 kg (rubrik F.1 og F.2), et (teknisk) tilladt for-/bagakseltryk på 7.500/19.000 kg (rubrik 7.1/7.2 og 8.1/8.2) og en tilladt vogntogsvægt (sættevognstog) på 40.000 kg, dog 44.000 kg i kombineret trafik (rubrik 22).

Denne lastbil er derfor med sikkerhed godkendt til kørsel med en sættevogn med største akseltryk på (44.000 - 26.000) 18.000 kg. Ved national kørsel i Danmark må lastbilens totalvægt dog ikke overstige (7.500 16.000) 23.500 kg. Dette medfører, at vogntoget ved national kørsel i Danmark kun med sikkerhed må have en vogntogsvægt på (23.500 18.000) 41.500 kg.

Alternativt skal det fremgå af den tyske registreringsattest, at sættevognens akseltryk må forøges ved en tilsvarende nedsættelse af lastbilens totalvægt, påpeger ITD.

National kørsel i Danmark med vogntogsvægt på over 41.500 kg forudsætter derfor i dette eksempel, at føreren medbringer dokumentation for, at lastbilen med en totalvægt på 23.500 kg er godkendt af de tyske myndigheder til kørsel med en sådan vogntogsvægt. Denne dokumentation vil typisk være udstedt af TÜV.

Dokumentation

En sådan TÜV-dokumentation er dog unødvendig, hvis der på en tysk registreringsattest er angivet den teknisk tilladte vægt (totalvægt/akseltryk) af påhængskøretøj med bremser (rubrik O.1) og den teknisk tilladte vogntogsvægt (rubrik 22). Ved angivelse af 24.000 kg i rubrik O.1 og 50.000 kg i rubrik 22 på en registreringsattest havde lastbilen måttet køre i Danmark med en vogntogsvægt på (23.500 24.000) 47.500 kg.

Det tilføjes, at hvis registreringsattesten i dette eksempel ikke havde angivet en største vogntogsvægt eller største vægt af påhængskøretøj, så havde lastbilen ikke uden yderligere dokumentation fra de tyske myndigheder været godkendt til kørsel i Danmark med påhængskøretøj.

ITD gør sine medlemmer med datterselskaber i for eksempel Tyskland eller andre EU-lande opmærksom på , at de nøje bør sikre sig, at de ovenfor gengivne danske vægt- og akseltryksregler i hvert enkelt tilfælde er opfyldt, såfremt man udfører cabotagekørsel i Danmark med et udenlandsk køretøj.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063