23948sdkhjf

Øget sikkerhed som standard

For at øge sikkerheden inkluderer Volvo Lastvogne nu flere funktioner i basis-versioner på det europæiske marked.

For at øge sikkerheden inkluderer Volvo Lastvogne nu flere funktioner i basis-versioner på det europæiske marked.



Hvis en kunde vælger en lastvogn med EBS (elektronisk styret bremsesystem) i basis versionen, inkluderes flere funktioner uden yderligere omkostninger. Blandt de ekstra funktioner er Hill Start Aid, som forhindrer lastvognen i at rulle baglæns, når den sætter i gang på en stigning, samt Wheel Brake Monitoring, som giver besked til chaufføren, hvis trykket på bremsen pludseligt slækkes, oplyser Volvo Lastvogne.

EBS systemet kan bestilles i tre forskellige programpakker - standard, medium og høj. Standardpakken inkluderes, som tidligere, i basis versionen. Alle funktioner fra mediumpakken er nu tilføjet uden ekstra omkostninger. Det betyder at basis versionen er blevet opgraderet med hele seks nye funktioner, som er tilgængelige for både trækkere og forvogne.

- Vi tilbyder nu vore kunder et ekstremt højt sikkerhedsniveau som standard, uanset hvilken type lastvogn de bestiller," siger Lars-Göran Löwenadler, sikkerhedschef hos Volvo Lastvogne.

- Dette er helt i tråd med vores løbende indsats for at forøge sikkerheden for chauffører og andre trafikanter.

EBS er integreret i lastvognens elektroniske system. Et antal sensorer og ventiler overvåger og regulerer bremsesystemet, så hjulbremserne og motorbremser giver kortest mulig bremselængde i alle situationer. Bremsestyrken bliver også fordelt optimalt mellem trækkeren og traileren for at størst mulig stabilitet opretholdes, når der bremses, hvilket er en stor hjælp, ikke mindst når der bremses på nedadgående strækninger.

Seks funktioner

De seks funktioner, der er tilføjet til basis udvalget uden yderligere omkostninger er:

Bakkestarthjælp, som gør det nemmere at starte på en opadgående strækning ved automatisk at holde bremsetrykket indtil motoren har opbygget nok drejningsmoment til at få lastvognen i gang uden at rulle baglæns. Dette er en specielt værdifuld egenskab, når der køres med meget tunge læs.

Hjælpebremse, som forstærker bremsetrykket i panik situationer, hvor systemet registrerer at chaufføren bremser usædvanlig hurtigt og kraftigt. Dette hjælper med til at reducere bremselængden.

Hjulbremseovervågning, som holder øje med bremsefunktionen. Hvis hvilken som helst af bremserne mister bremseeffekt - noget som kan være svært for en chauffør at opdage - ses et advarselssignal i informationsdisplayet.

Belægningsslitageanalyse, som kalkulerer, hvor langt der kan køres på den eksisterende bremsebelægning.

Motorbremsestyring, som forhindrer at drivhjulene blokeres på et glat underlag, når gaspedalen slippes.

Styring af differentialespærring, som automatisk låser differentialet ved hastigheder under 15 km/h.

Mindre risiko for ulykker

Den tredje program- pakke, EBS høj, inkluderer ESP (elektronisk stabilitetsprogram). ESP registrerer, ved hjælp af sensorer, både chaufførens handlinger og lastvognens opførsel på vejen. Systemet overvåger blandt andet graden af over- og understyring, hjul hastighed samt pludselige ændringer i retning. Baseret på denne information kan ESP kalkulere om der er risiko for at lastvognen vælter. Systemet kan ligeledes modvirke, at lastvognen skrider ud eller vælter ved at aktivere bremsen på et eller flere hjul efter behov.

I nogle situationer bremses traileren og hvis det er nødvendigt reduceres motorkraften også.

EBS høj med ESP kan bestilles til 4x2, 6x2 og 6x4 trækkere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063