23948sdkhjf

DTL og HTS finder klippekort-ordning uheldig

Justitsministeret overvejer, at bruge en klippekort-ordning for at bremse grove overtrædelser af reglerne om dyretransport. Både HTS og DTL er enige i sigtet men mener, at klippekort-ordningen skyder over målet.

Justitsministeret overvejer, at bruge en klippekort-ordning for at bremse grove overtrædelser af reglerne om dyretransport. Både HTS og DTL er enige i sigtet men mener, at klippekort-ordningen skyder over målet.



Det er en arbejdsgruppe under Justitsministeriet, der i en ny rapport om dyretransporter. bl.a. foreslår en klippekort-ordning, hvor man efter tre klip betinget mister sin autorisation og efter yderligere tre klip mister retten til at transportere dyr.

DTL er enig i, at der skal slås hårdt ned over for de grove overtrædelser. Dyrevelfærd kan DTL ikke gå på kompromis med. Men klippekortsordningen vil indebære, at selv om man gør sig umage, kan man risikere at få et klip. F. eks. er tolerancegrænsen for overvægt på 10 pct. alt for lav.

- Det er i orden med en bøde for det, men det er ikke rimeligt, at det kan koste levebrødet i sidste ende. Selv en trænet transportør kan have ganske svært ved at se, om en gris, der løber ombord, vejer 30 eller 33 kg. Det betyder, at selv dem, der gør sig umage, kan blive straffet, siger Lisbet Hagelund Hansen, konsulent i DTL.

Redskaberne eksisterer

Også HTS (tidligere HTS-A) er umiddelbart afvisende over for forslaget om en klippekortsordning for transporter af levende dyr.

- Vi støtter naturligvis, at der sættes ind over for overtrædelser også når det gælder transport af levende dyr. Realiteten er dog, at myndighederne allerede i dag har og har haft de nødvendige redskaber til at standse de, der forser sig mod reglerne. En effektiv kontrolindsats fra politi og andre myndigheder burde være tilstrækkelig, siger Michael Svane.

- Vi frygter, at en ny klippekortsordning vil bidrage til, at vi får en afvandring fra transporterhvervet. En udvikling, som vi har set i kølvandet på de skærpede bødekrav for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, og som vi bestemt ikke har brug for, siger han

g peger på, at forslaget gælder både transportør og chauffør.

Ikke objektivt

DTL peger desuden på, at ikke alle klip er baseret på objektive lovkrav. Kravet til strøelse er f.eks., at der skal være "tilstrækkeligt".

- - Det er overordentligt centralt, at chaufføren forud for transportens begyndelse reelt kan sikre sig, at han undgår klip - hans levebrød er på spil. Vi frygter, at subjektive bedømmelser vil føre til et hav af retssager, før praksis er fastlagt", siger hun, men understreger, at dyrevelfærd er vigtig og at dårlige eksempler stempler en branche, som eller gør det godt hver eneste dag.

Klippekortsordningen sidestiller store og små virksomheder, men ordningen skal kun omfatte landevejstransport af dyr - ikke skibs,- bane- eller luftransport.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.657