Gode tider skal sikre fremtiden
Mange transportvirksomheder kom ud af et travlt 2006 med god indtjening. Men har de været i stand til at udnytte den gunstige situation til også at styrke sig til fremtiden og i 2007 at afsætte en del af fortjenesten til udvikling af medarbejdere og produktudvikling for at styrke konkurrencekraften
Hos Frode Laursen A/S har man et klart blik for nødvendigheden af allerede nu at bruge ressourcer på at sikre fremtiden:
Thorkil Andersen, Frode Laursen A/S, siger:
- Vi agter også i 2007 at videreuddanne vore medarbejdere, og det gælder både timelønnede og funktionærer. Som en del af dette, har vi et langsigtet lederudviklingsprogram. Og det er især blevet aktuelt på baggrund af den kraftige ekspansion igennem de seneste år, som i 2006 var på 20 procent. Der har især været vækst inden for vore nordiske og internationale aktiviteter. Det er i øvrigt en vækst, som vi forventer vil fortsætte med samme styrke i 2007.
Produktudvikling- Det gør det endnu mere nødvendigt for os at uddanne egne medarbejdere samt også at få nye medarbejdere ind i virksomheden og få dem uddannet, så deres kompetencer svarer til de udfordringer, fremadrettet arbejde medfører, siger han.
- Hvad produktudvikling angår, har vi i de seneste år udviklet indenrigstransporterne i Sverige, som vi også forventer vil stige kraftigt i 2007 på basis af vore lagerhoteller i Gøteborg og Helsingborg. Vi har desuden planlagt at etablere et lagerhotel i Finland i 2007, hvor vi også vil få indenrigstransporter. Alle disse trafikker disponeres fra vort hovedkontor ved Århus, siger Thorkil Andersen.
Klar satsning
Mange af de øvrige store virksomheder som ANCO A/S, DSV / Roland Munch A/S, Freja Transport & Logistics A/S, H.P. Therkelsen A/S, DHL Express Danmark og Andreas Andresen A/S har samme klare indstilling til nødvendigheden af både medarbejderudvikling og produktudvikling for at stå rustet til fremtidige udfordringer.
Orla Hansen, DSV / Roland Munch A/S fortæller således, at man i DSV-regi kører et lederuddannelsesprogram samt et mere generelt kompetenceudviklingsprogram
- Det vil vi fortsætte med at videreudvikle, men via egen HR-afdeling. Produktudviklingen er hos os en fortsat proces, - det er ikke noget, vi har mere behov for at fokusere på i år end tidligere år. Det er et meget vigtigt område - også for os - og det er et område, vi til stadighed tillægger meget stor betydning og afsætter mange ressourcer til.
Hos Freja Transport & Logistics A/S oplyser direktør Jesper Petersen, at man har planer om at bruge mange ressourcer på medarbejderudvikling og produktudvikling i 2007.
- Men det gjorde vi også i 2006, hvor vi i foråret ansatte en HR-chef, der netop skulle fokusere på medarbejderudvikling. Der er nu en række uddannelsesforløb for vore medarbejdere på forskellige niveauer. Både for ledere og for medarbejdere med særligt potentiale samt ambitioner om at komme videre i systemet. Derudover har vi generelle uddannelsesprogrammer for alle samt særlige programmer for vores elever.
- Vi produktudvikler også - det er klart, og det er en konstant proces på alle niveauer. Men på en eller anden måde hænger tingene sammen, for jo mere innovative vore medarbejdere er, desto bedre går det med produktudviklingen. Derudover har vi også overordnede tiltag på produktudviklingsområdet. De foregår dels i logistikfunktionen og dels i salgs- og Key Account Management grupperne, siger han.
LEAN projekter i kursVirksomheder som H.P.Therkelsen og Andreas Andresen er samtidig i gang med Lean projekter.
HPT startede sit LEAN-projekt, som involverer alle medarbejdere i deres daglige funktioner såvel som i uddannelse i 2006, og dette projekt bliver opprioriteret i 2007.
Andreas Andresen har til sit LEAN projekt både hyret en ekstern konsulent samt ansat en Lean administrator. Vi har desuden planer om at uddanne en række personer, der kan medvirke i leanprocessen. Produktudvikling har været et kendetegn for Andreas Andresen gennem de sidste mange år, og vi vil heller ikke i 2007 ligge på den lade side, hvad det angår.
-----