23948sdkhjf

Små lyspunkter for Airbus megajet

År 2006 var bestemt ikke noget rart år for Airbus ? især ikke når det gælder satsningen på den enorme A380. Tekniske problemer i produktionen og store forsinkelser gav utilfredse kunder, hvilket fik svingdørene til direktionsgangen til at rotere i overlydsfart.

Men 2006 endte med et par positive nyheder for Airbus gigantflyver.

Liv i ordreboge

n

12. december fik flyet typegodkendelse fra både de europæiske og USA?s luftfartsmyndigheder for den version, der anvender Rolls Royce motorer af typen Trent900.

Og 21. december bevægede ordrebogen sig for første gang i længere tid i den rigtige retning, da australske Quantas underskrev hensigtserklæring om køb af yderligere otte A380 fly oven i de 12 som selskabet har afgivet faste ordrer på i forvejen.

Fragtversionen

Når det gælder den rene fragtversion kaldet Airbus A380F, så er interessen dog stadig særdeles kølig. FedEx afbestilte som bekendt deres 10 A380F i november, til fordel for 16 Boeing 777 freightere. Det betød at Airbus kun har UPS bestilling på 10 fragtfly i ordrebogen.

Airbus oplyser selv, at selskabet har bestillinger på 166 Airbus 380 ? heraf er 17 såkaldte ?comitments?.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078