Transport har en pris
Jysk, der tidligere hed Jysk Sengetøjslager, har tilsyneladende problemer med at få transporteret sine produkter med danske transportører. I Jyllands-Posten opfordrede direktør Lars Larsen forleden til politiske initiativer, der kan sikre danske virksomheders konkurrenceevne, fordi transportbranchen plages af chaufførmangel, samtidig med at udgifter til lastbiltransport stiger voldsomt.
-Efterspørgslen betyder, at udgifterne nærmest ryger uhæmmet i vejret. Derfor forhandler vi i øjeblikket med en række udenlandske transportfirmaer, selv om vi helst ville benytte danske lastbiler, udtalte Lars Larsen til avisen.
Stigende omkostningerDet er dog sådan, at selv transport har en pris, og der kan man nok ikke bare nøjes med at komme med et godt tilbud. Specielt da vognmændene, på trods af det store transportbehov, oplever stadig større omkostninger, fremhæver folk i branchen.
De peger på, at det ikke mindst skyldes overgangen til nye arbejdstidsregler, som betyder en fordyret drift på lønsiden og samtidig en mindre effektivitet.
Dertil kommer højere oliepriser, der de seneste tre år har haft en himmelflugt og nye miljøkrav, der betyder investeringer i dyrere lastvogne. Det er jo klart for de fleste, at en ny Euro 4 eller 5 klassificeret lastvogne, er dyrere i anskaffelse end en tilsvarende Euro 3 lastvogn. Vognmændene kan ikke bare få et ?godt tilbud? på chaufførløn, dieselolie, AdBlue, vejbenyttelsesafgift og lignende.
En god handelHvis ikke varerne kan blive transporteret og distribueret, så kan de heller ikke kapitaliseres, det er børnelærdom i handelsverdenen. Men måske har mange store transportkunder i alt for mange år kunnet vride transportørerne til det yderste, med det resultat, at man ofte har skiftet transportør, og de udskiftede har haft et dårligt resultat, når kortene er blevet vendt.
På godt jysk plejer man at sige at en god handel, er en handel, hvor både sælger og køber er tilfreds med resultatet.
Situationen har fået flere transportvirksomheder til generelt at overveje om, det er alle kunder, der lever op til kravet om en fornuftig balance mellem transportydelsen og indtjeningen.
-----