Klar til at fastholde positionen
Henrik Steenbjerge, ANCO A/S siger: - Nu kan man diskutere, hvor godt det egentlig er gået i 2006. Det har været et vanskeligt år med kapacitetsmangel og mange andre påtrængende problemer, men svaret er alligevel, at - for at virksomheden skal kunne klare sig i konkurrencen også fremover og være en spiller på markedet - er det nødvendigt, at man konstant investerer i dygtiggørelsen af ens medarbejdere, i IT samt i videreudvikling af produktet. Vi har foretaget en investering i et tog, som skal køre mellem Taulov og Hamborg, og det har været en stor investering, men det har vi gjort for til stadighed at kunne tilbyde markedet mere rationelle og tidssvarende transportløsninger. Så svaret på spørgsmålet er ja, selvfølgelig investerer ANCO løbende i både kompetenceudvikling og produktudvikling.
Konstant produktudviklingOrla Hansen, DSV / Roland Munch A/S: - Vi kører i DSV-regi et lederuddannelsesprogram samt et mere generelt kompetenceudviklingsprogram, og det vil vi fortsætte med at videreudvikle, men via egen HR-afdeling. Produktudviklingen er hos os en fortsat proces, - det er ikke noget vi har mere behov for at fokusere på i år end tidligere år. Det er et meget vigtigt område ? også for os ? og det er et område, vi til stadighed tillægger meget stor betydning og afsætter mange ressourcer til.
Udvikler medarbejderneJesper Petersen, Freja Transport & Logistics A/S: - Ja, vi har planer om at bruge mange ressourcer på medarbejderudvikling og produktudvikling i 2007. Men det gjorde vi også i 2006, hvor vi i foråret ansatte en HR-chef, der netop skulle fokusere på medarbejderudvikling. Der er nu en række uddannelsesforløb for vore medarbejdere på forskellige niveauer. Både for ledere og for medarbejdere med særligt potentiale samt ambitioner om at komme videre i systemet. Derudover har vi generelle uddannelsesprogrammer for alle samt særlige programmer for vores elever. Vi produktudvikler også ? det er klart, og det er en konstant proces på alle niveauer. Men på en eller anden måde hænger tingene sammen, for jo mere innovative vore medarbejdere er, desto bedre går det med produktudviklingen. Derudover har vi også overordnede tiltag på produktudviklingsområdet. De foregår dels i logistikfunktionen og dels i salgs- og Key Account Management grupperne.
Det er især sparring og udvikling baseret på dialogen med vore kunder. Og endelig kan direktionen også komme med innovative tanker og idéer. Vi står lige p.t. midt i implementeringen af en ny IT-platform. Det er et schweizisk, 100 procent integreret virksomhedssystem, der skal være fuldt operationelt den 1.1.2008. Investeringen har stået os i et tocifret millionbeløb.
Opprioritet lean-projektMogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S: - HPT kører løbende uddannelsesprogrammer for vore medarbejdere omfattende såvel eksterne som interne forløb og både efter egne ønsker men også firmarelaterede og pålagte. I 2006 startede vi et LEAN-projekt, som involverer alle medarbejdere i deres daglige funktioner såvel som i uddannelse. Dette projekt bliver opprioriteret i 2007. Hvad angår den meget hårde konkurrence på det internationale transportmarked, som vi er en del af, er det helt essentielt, at vi hele tiden har dygtige og erfarne medarbejdere, men det er lige så vigtigt, at teknologien er i orden, - og gerne et skridt foran både danske og udenlandske konkurrenter, - hvilket HPT har som et klart mål også i 2007. Der er såvel i vort kørende materiel, som ude hos vore kunder ? nationalt som internationalt ? rigtigt meget endnu at gøre på Teknologi samt IT området. Og hos HPT betragter vi hele teknologiområdet som et kerneområde og også som en meget vigtig del af virksomhedens produktudvikling.
KonkurrencekraftenNeel Frankman, DHL Express Danmark: - Vi arbejder på flere fronter med at vedligeholde vores konkurrencekraft, og her er strukturerede personaleudviklingssamtaler og løbende træning af medarbejderne en af vore helt store, basale aktiviteter hvert år. I år udvider vi paletten til også i stigende grad at omfatte coaching og netværksdannelse blandt vores ledere, så vi øger erfaringsudvekslingen. Personligt mener jeg, at det er helt afgørende, at vi i øvrigt involverer og engagerer vore medarbejdere i at drive forretningen frem i det daglige arbejde.
- Derfor havde vi i november alle medarbejdere til at workshoppe om, hvordan vi internt fører en ny forretningsmodel ud i livet. Det bliver både de og vi dygtigere af, og det styrker forretningen at bruge deres ekspertise til at vedblive med at være kundernes foretrukne transportleverandør.
Fortsat satsningSteen Sørensen, Andreas Andresen A/S: - Vi kompetenceudvikler løbende vore medarbejdere, - og der er ingen tvivl om, at vi også i 2007 ? i stil med tidligere år ? vil satse på medarbejderudvikling. Det vil dels ske via on the job training og dels via decideret efteruddannelsesprogrammer på forskellige niveauer, hvor vi hyrer ekstern hjælp til gennemførelsen af diverse kurser og uddannelsesforløb.
Derudover starter vi et LEAN projekt op og har i den forbindelse både hyret en ekstern konsulent samt ansat en lean administrator. Vi har desuden planer om at uddanne en række personer, der kan medvirke i leanprocessen. Produktudvikling har været et kendetegn for Andreas Andresen gennem de sidste mange år, og vi vil heller ikke i 2007 ligge på den lade side hvad det angår. Vi har flere interessante idéer og flere projekter i støbeskeen, herunder nye trafikker og andre tiltag, som jeg dog ikke på nuværende tidspunkt kan konkretisere yderligere.
-----