Klare regler for transport af nukleart affald
Forud for lastning af nukleart materiale bliver rederiet, skibet og transporten godkendt af myndigheder fra flagstaten, afskibningslandet og modtagerlandet.
Disse godkendelser sker på baggrund af FN-organisationen IMO?s og IAEA International Energy Agency?s omfattende regelsæt om skibes sikkerhedsforhold og transport af nukleart materiale samt landenes egne sikkerhedsregler.
Kontrol hver gangSelvom rederiet i næsten 10 år har udført sådanne transporter, er der i tilknytning til hver eneste kontrakt en nøje kontrol. Australske myndigheder har i forbindelse med denne transport godkendt det konkrete skib herunder ved en fysisk inspektion ombord på skibet, ligesom lastning sker under nøje myndighedskontrol.
Tilsvarende har modtagerlandets myndigheder også godkendt rederiet og det konkrete skib til denne transport. Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at afsløre destinationslandet.
Før transporten gennemføres, er der endelig sikret godkendelse fra danske myndigheder både for så vidt angår transporten som sådan og vedrørende de sundhedsmæssige forhold, oplyser de to rederiforeninger.
ForfejletDa såvel rederi som skib således er gennemgået og godkendt af en række danske og udenlandske kompetente myndigheder, er det forfejlet at kritisere det pågældende danske rederi, der lever op til alle sikkerheds- og godkendelseskrav. Dette ikke mindst hvis kritikernes ærinde i virkeligheden er at rejse en generel debat om de internationale regler for transport af nukleart materiale, lyder det fra Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen for mindre Skibe.
-----