Klar til store forandringer
Mange transportvirksomheder har haft travl om har måtteudvidet deres forretninger i 2006, for at kunne matche kundernes udvikling og behov, påpeger ITD, som har noteret sig, at det er en udvikling, som ser ud til at fortsætte men som også stiller infrastruktur- og trængselsproblemer i relief.
- Transportbranchen i Danmark vil også i 2007 sætte alt ind på at tilpasse sig de stadigt voksende krav i et stadigt mere internationalt og konkurrencepræget marked. Pionerånden og viljen til omstilling er stadig et kendemærke for branchen ? til gengæld har vi dog også store forventninger til, at den politiske forståelse for og vilje til at yde os de bedst mulige politiske rammevilkår vil blive øget kraftigt i 2007, lyder det fra ITD.
Politisk forbedringDTL hæfter sig en anden side af travlheden. Således betød 2006, at branchen tabte produktivitet i stor målestok ? med chaufførmangel, højere omkostninger, vanskeligere fremkommelighed og større ventetider som konsekvens.
- Det skal der rettes op på i 2007, bl.a. gennem politiske beslutninger, som er et moderne, effektivt samfund værdigt. Få nedsat de voldsomme bødestørrelser, som intet har med trafiksikkerhed at gøre, og få lagt planerne om overhalingsforbud på to-sporede motorveje på hylden ? det er dér, de hører hjemme, lyder det fra DTL, som vurderer, at vi herhjemme har moderne og effektiv transportbranche, som er kommet under pres, fordi mange politikere hidtil har set transporten som noget, der skal begrænses, og ikke som et erhverv. Vurderingen er dog, at politikernes syn på transporterhvervet måske er ved at vende ? bl.a. i form af en mulig forbedring af bødekataloget og muligheden for modulvogntog.
-----