23948sdkhjf

Stor nybygningsaktivitet

Sammenlagt med et højt aktivitetsniveau, også i de seneste år, giver det et rekordhøjt samlet nybygningsprogram ved årsskiftet på knap 300 skibe til en værdi af 85 mia. kr.

Tonnagesmæssigt svarer skibene i ordre til 1,5 gange den nuværende handelsflåde. Skibene bygges i Asien og Europa med Kina, Sydkorea og Danmark som de største ordremodtagere.

Danmark placerer sig med dette ordreprogram blandt de fem største ordreafgivende nationer i verden og er et klart udtryk for den markante vækst og optimisme, der præger det danske rederierhverv i disse år.

Formanden for Danmarks Rederiforening, adm. direktør, Torben Janholt, J. Lauritzen A/S, glæder sig over, at rederierne i årets løb yderligere underbyggede Danmarks status som en af verdens førende søfartsnationer. Valutaindsejlingen holdt sit høje niveau på 150 mia. kr., og erhvervet bidrager således markant til den danske økonomi. Markedet er fortsat præget af optimisme, og det rekordstore nybygningsprogram vil yderligere kunne forøge handelsflåden og sikre, at danske handelsskibe fortsat er blandt de yngste og mest moderne i verden.

Kræver indsats

- Den nuværende styrkeposition og positive udvikling er dog ikke givet, men vil også i fremtiden kræve en indsats af både rederier og myndigheder. Rederierhvervet tillægger det derfor stor vægt, at regeringen i foråret 2006 fremlagde en handlingsplan om Danmark som Europas førende søfartsnation. Denne plan indeholder en række initiativer, der vil medvirke til at fastholde og styrke Det Blå Danmarks globale position, påpeger Torben Janholt, som finder det tilfredsstillende, at en række af disse initiativer, der spænder bredt fra udbygning af den maritime forskning og kompetence til rekruttering, international indsats og tilpasning af rammevilkår ? allerede er iværksat.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067