23948sdkhjf

Stærk Scandlines vækst på godstrafik

Stærke konjunkturer, især i Øst- og Mellemeuropa, har været med til at skabe vækst i antallet af transporterede lastbiler.

Stærke konjunkturer, især i Øst- og Mellemeuropa, har været med til at skabe vækst i antallet af transporterede lastbiler.



Scandlines kunne i 2006 fortsætte mange års vækst i trafiktallene. I lighed med forrige år var det især godstrafikken, der trak tallene op med 3,3 procent flere lastbiler end i 2005, mens antallet af transporterede personbiler forblev på det meget høje niveau, der er nået efter tidligere års stærke vækst. Den stærke vækst i godstrafikken skal endda ses i lyset af, at Scandlines driver en rute mindre til Baltikum end i 2005. Tages der hensyn til det, er den reelle vækst i godstrafikken næsten10 procent

Godstrafikken har markeret sig stærkt inden for de fleste ruteområder. Det er især trafikken mellem de stærke vækstcentre i Østeuropa og Skandinavien, der er fortsat med at vokse, hvilket især har vist sig i stigende transport af lastbiler på Danmark-Tyskland og Tyskland-Sverige, og med en afsmittende effekt på Danmark-Sverige, hvor godstrafikken er det eneste transportsegment med vækst.

Gedser-Rostock

Den stærkeste udvikling har været på Gedser-Rostock, hvor et forbedret færgekoncept har været med til at løfte trafikken, så godstrafikken er vokset med hele 18,5 % fra 2005 til 2006. Antallet af lastbiler på ruten er for første gang nogen sinde kommet op over 100.000 enheder på et år. Rødby-Puttgarden havde ligeledes en meget stærk vækst på lastbiler med hele 9,8 procent flere lastbiler end i 2005.

I trafikken til de baltiske lande har der ligefrem været tale om et trendskifte med et boom i trafiktallene på alle ruter efter en omlægning af rutestrukturen fra slutningen af 2005, så der for 2006 og fremover vil være tale om markant forbedrede resultater i dette marked, oplyser Scandlines.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.053