23948sdkhjf

Tænk realistisk i fremtiden

Vognmand Jørgen Jensen Juelsminde, der er medlem af Foreningen af Danske Langtursvognmænds bestyrelse, mener, at tiden er inde til, at man begynder at tænke mere langsigtet og realistisk, når det gælder transport og trafik i Danmark.

Hvis man for eksempel begyndte med at kigge på jernbanestrækningerne og nedlægger ikke rentable strækninger, så kan pengene bruges bedre til udbygning af infrastruktur andre steder.

I stedet for togene kan man så indsætte busser til persontrafikken. Herved vil man kunne spare store beløb på opgraderingen af jernbanestrækninger, hvor der også skal investeres enorme beløb i togsikrings-systemer, påpeger Jørgen Jensen, som fortsætter:

- Selv om man investerer alle disse store beløb, vil transporterne stadig være urentable, så hvorfor ikke nedlægge de strækninger, der aldrig bliver rentable og så bygge strækningerne om til veje.

København-Århus

Overordnet set er der jo nok kun behov for tog på strækningerne fra København til Århus, Rødby og til landegrænsen mod Tyskland, samt hele S-togs og nærbanenettet i Øresundsregionen, vurderer Jørgen Jensen, som ikke er i tvivl om, at Storebæltsforbindelsen har været et stort plus for jernbanestrækningen Århus København

- Men det betyder ikke, at man bør holde liv i store og små underskudsgivende strækninger. Ved at indsætte busser opnår man en meget større fleksibilitet, der samtidig giver muligheder for en meget større og hurtigere kapacitetstilpasning til gavn for samfundsøkonomien, siger Jørgen Jensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078