23948sdkhjf

Transportbranchen har været alt for dygtig

DTLs hidtidige næstformand Jørgen Egeskov, har her pr. 1. januar afløst Anker M. Jensensom formand for DTL. Han glæder sig til opgaven, men regner ikke med, at den vil kræve hans tilstedeværelse på DTL-hovedsædet på Grønningen i København i tide og utide. Måske en gang om ugen, vurderer han.

Og tidsmæssigt mener han nok at kunne håndtere opgaven.

- Jeg har nogle rigtig rigtig gode medarbejdere, som sagtens kan drive butikken i det daglige, så det skal vi nok finde ud af. Jørgen Egeskov driver Vamdrup Specialtransport, VST, i Vamdrup, og er både kendt som erhvervsmand og som organisationsmand gennem adskillige år.

Han er ikke i tvivl om, at staben i DTL sagtens håndterer opgaverne i hverdagen uden hans medvirken.

- Min rolle er som formand, og den daglige administration og ledelse har vi dygtige medarbejdere til at tage sig af. Det er ikke noget, som jeg behøver blande mig i. Men vi vil selvfølgelig tale sammen i telefonen, og når der er noget, der skal gå stærkt kan jeg hurtigt diskutere det i telefonen med Erik Østergaard, der som adm. direktør klarer sagerne, siger han.

En af de opgaver Jørgen Egeskov vil gøre særdeles meget for at prøve at løse er samlingen af vognmandsbranchen under en hat.

Sidste år valgte ITD og DTL hver sin organisatoriske vej, og det lykkedes ikke for de to vognmandsorganisationer at overbevise hinanden om, at de skulle gå samme vej. Hver holdt på sit. ITD valgte HTS-A, som er under udbygning som både arbejdsgiver- og erhvervsorganisation og DTL valgte HTSI, som senere er indgået i den endnu større ny-dannede organisation Dansk Erhverv, som er blevet til som en fusion mellem HTSI og Dansk Handel & Service.

Jørgen Egeskov er ikke i tvivl om, at vognmændenes fremtid ligger bedst sammen med serviceerhvervene, og DTLs hidtidige formand, Anker M. Jensen, har fået en betydningsfuld post i den nye organisation.

For HTS-As vedkommende har der været talt om en mulig tilknytning til Dansk Industri, men intet er besluttet.

- Jeg skal ikke blande mig i, hvad HTS-A vælger at gøre, men for mig er der ingen tvivl om, at det bedste for branchen ville være at stå stærkt samlet i én organisation ? og her mener jeg, at Dansk Erhverv klart er det bedste valg, siger Jørgen Egeskov, som dog peger på, at vognmandsorganisationerne ikke er blevet uvenner ? selv om de har hver fremtids-plan.

Erhvervsbetingelserne

Jørgen Egeskov lægger ikke skjul på, at han venter et godt samspil med DTLs direktør, Erik Østergaard. - Vore holdninger er i høj grad sammenfaldende. Også når det gælder synlighed udadtil og vores fremtidige ageren. Og det vil sædvanligvis være ham, der udtaler sig på vegne af DTL medmindre der er sager, som er så direkte politiske, at det hest bør være formanden, der udtaler sig, siger Jørgen Egeskov.

Og der er mange opgaver at tage fat på.

- Hvis jeg ser på, hvad der er vigtigt for branchen, så er det jo helt afgørende, at vi får skabt nogle gode arbejdsbetingelser ? som et acceptable for alle parter. Det er selve hoved-målet så vi som kan udøve et godt og effektivt stykke transportarbejde for samfundet Danmark, siger han og betoner, at det for ham er alfa og omega, at transporterhvervet bliver en højt respekteret del af samfundet.

- Det er vigtigt for mig, at man i samfundet kender transportens værd.

Naturligvis er der enkelte eksempler på brodne kar i branchen. Dem skal vi for alt i verden undgå. De skader os langt mere, end man lige regner med, fastslår Jørgen Egeskov.

Han er absolut bekendt med den rygmarvs-refleks ordet lastvogn udløser hos visse kritikere, som ser en stor, støjende og ildelugtende maskine for sig blot ved tanken om en lastbil.

- Det er urimeligt, mener han. Men hvad så hvis du tager en ting som bybusserne i København. Også de sviner, støjer og lugter. Men ingen kunne da finde på, at sige, at de skal smides ud af byen. Naturligvis ikke.

Men dem, der blot kritiserer lastbilen drømmer jo ikke om hvor store mængder varer, der rent faktisk bliver slæbt skal ind i byen - og hvor meget affald der tilsvarende skal ud af byen igen. Tror man virkelig, at alt dette bare sker af sig selv - uden at der er transportører inde i billedet.

Vi er alt for gode

Vi har faktisk været alt for gode til at gøre vores arbejde indtil, for samfundet har ikke været klar over, hvor meget fik faktisk gør. Og derfor skal vi være bedre til at synliggøre erhvervets indsats, siger han og fremhæver samtidig hvor vigtigt det er for erhvervet at være en troværdig partner i forhold til hele det politiske system

- En ting skal man gøre sig klart. Vi lever i et demokratisk samfund, og derfor skal vi følge love og regler ? også selv om man synes, at det er uretfærdigt, det politikerne vedtager. Det er ikke i kraft af blokader, at vi skal gøre os gældende. Den slags duer ikke. Det skaber ikke respekt.

- Al vores indflydelse foregår via politiske forhandlinger eller politiske bearbejdninger ? ikke ved cowboy-aktioner, siger Jørgen Egeskov, som venter fortsat at bruge mange kræfter på sager som bødekatalog, politikontrol af petitesser og øvrige sagen, som gør det svært for transporterhvervet.

Han har også bevaret sin interesse for uddannelse og regner fortsat med at kæmpe for denne sag

Vi har tre-fire lærlinge i firmaet, og jeg mener, at uddanelse er nøglen til at vi kan blive et respekteret og anerkendt erhverv. Vi er ikke færdige med at højne uddannelserne, der er stadig nogle hængepartier ? men hvis man fra samfundets side fortsat lægger så mange begrænsning overfor erhvervets mulighed, som tilfældet er, og så de uddannede forlader branchen, så kommer vi jo i en situation, hvor vi må importere arbejdskraft fra udlandet - og så er vi reel ikke kommet videre med hensyn til at højde standarden inden for branchen.

Jørgen Egeskov er opmærksom på tendensen med, at det bliver færre små vognmandsvirksomheder. Det er strukturen som ændres.

- Men jeg tror ikke at det i princippet vil ændre DTL. Vi vil fortsat være samme type organisation. DTL vil fortsat være både for den lille vognmand og for den store virksomhed med et stort produktionsapparat.

? Vi skal favne helheden og de politiske tiltag og den politiske kamp er jo den samme uanset om det gælder den enkeltkørende vognmand eller firmaet med de mange biler ? det er jo de samme forhold, som de er underkastet.

Naturligvis kan der være divergenser ? situationer hvor den enkeltkørende ønsker nogle bestemte ting behandlet og den store noget andet. Men det må vi finde ud Jeg kæmper lige så meget for den lilles enkeltkørendes problemer som den stores. Jeg føler mig som formand for hele branchen, siger Jørgen Egeskov.

Af og til vil der være situationer, hvor der ikke er en fællesnævner for de enkelte grupper, men så må vi jo lave to alternativer. Det kan selvfølgelig give problemer - men ikke uløselige problemer. Det er stadig det samme koncept, der skal til ? en samlet branche vil jo altid stå stærkere.

Personlig stil

Jørgen Egeskov har ikke planer om, at tingene nu skal gøres radikalt anderledes. Han har haft et godt samarbejde med sin forgænger og de har været enige om linjen.

- Jeg har min egen personlige stil, ligesom Anker M. Jensen havde sin, og jeg har ikke tænkt mig at lave om på min stil.

Det ligger mig på sinde, at vi får gjort noget mere ud af kommunikationen ud til baglandet, så vi på en enkel og effektiv måde får vist medlemmerne, hvor kæmpestort et arbejdet, der faktisk bliver udført af DTLs medarbejdere - og om hvad det er for tanker, der rører sig, og hvad vi kunne tænke os at tage op. Vi opnormerer derfor også kommunikationsdelen i DTL.

I det hele taget er der jo mange opgaver, der trænger sig på. Men der er jo altid en økonomiske grænse for hvor meget man kan påtage sig af opgaver, så vi skal jo vælge hvor indsatsen skal ligge. Den nøgle skal vi have fundet ud af ? hvor får vi største udnytte af de ressourcer, vi har, siger Jørgen Egeskov, så ikke afviser at DTL kan vokse

- Det er ikke noget vi har diskuteret, men jeg ser ikke hindringer for at staben kan udvides, så vi kan gå ind og bearbejde flere af de områder, somder er behov for.

Der er forskellige tilgange til formandskabet i en organisation. Nogen drømmer om en formandstitel og kaster ind i opgaven. Andre føler at det er en forpligtelse af være med til at løse den organisatoriske opgave og gøre en indsats.

Midt imellem

Så vil jeg sige, at jeg nok ligger et sted midt imellem. Jeg har altid interesseret mig for organisationsarbejdet og varetagelse af fremtidens interessere. Jeg har været med længe og er helt klar over, hvad jobbet indebærer. Og det glæder jeg mig til. Men selvfølgelig er der situationen, hvor man må sige nej. For man har naturligvis også sine private interesser - familie og vennekreds

Men hvis jeg skal se lidt frem, så anser jeg DTl for den stærkeste på sit felt, ja jeg vil sige som den eneste naturlige organisation på feltet. Forstået sådan at det er DTL som favner hele medlemsskaren, siger Jørgen Egeskov.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062