23948sdkhjf

Den vidunderlige lastbil

Da et køretøj i hård blæst tabte et metal-tag midt på Storebæltbroen, så det risikerede at blæse lige i hovedet på den modgående trafik på broen, tog en snarrådig lastbilchauffør affære, og nåede at placere sin lastbils hjul på pladen, så det ikke kunne blæse nogen stedet hen. Sådan lød presserapporterne, og det er langtfra noget særsyn, at landevejenes professionelle tager ansvar, når situationen kræver det.

For en professionel lastbilchauffør har fra sit høje sæde et godt overblik over trafiksituationerne og rutine i at forudse, hvad der sker på vejen, i god til inden der sker noget, hvad enten det drejer sig om at bremse roligt ned i god tid - eller måske advare modkørende om en potentiel risiko længere fremme i kørselsretningen.

Langt de fleste lastbilchauffører håndterer deres tunge køretøjer med stor sikkerhed og fornuft ? også suppleret med en brændstofbesparende kørestil. Og har man set en sand professionel svinge et stort vogntog i en bakkende og sikker bevægelse ind gennem en smal port-åbning, må man tage hatten af. Det kan være en helt æstetisk nydelse, som altid når en håndværker virkelig kan sit kram.

Balance, tak

Og samtidig handler det jo ikke blot om at styre lastbil og læs sikkert gennem trafikken. Chaufføren skal også helst være fremme til tiden og som ambassadør for sit firma aflevere godset på en service-betonet måde.

Vognmænd og chauffører sætter en ære i at fremvise en kvalitetsadfærd på gader og veje, men det er ikke altid, det går efter fortjeneste. Alle har oplevet dårligt chauffør-arbejde på landevejen og set uheldige eksempler og ringe køretøjer. Men det er så langt fra hovedreglen.

Vi har alle læst om frygtelige ulykker med lastbiler. De slår hårdt, når det en gang imellem går galt. Men i betragtning af, hvor ufatteligt mange kilometer, der blev kørt på de danske landeveje og hvor mange tons varer, der bliver transporteret er det få ulykker, der kan tilskrives lastbilchaufførerne.

Fortæl om det

Desværre er det oftest de kedelige eksempler, der får lov at stjæle billedet, og det er lige så uretfærdigt som når man skælder meteorologerne ud fordi vejret er dårligt.

Hvis du har eksempler fra hverdagen, hvor lastbilen, vognmanden og/eller chaufføren er trådt i karakter på en positiv måde, så lad os høre om det ? så det ikke altid er det negative, vi hører om.

Send os en mail med dine egne erfaringer eller oplevelser. Det behøver ikke været skrevet formfuldendt, vi skal nok rette det til. Det vigtigste er, at der kommer lidt balance i tingene. For ingen kan undvære lastbilen ? ikke én eneste dag.

Skriv til fb@transporttidende.com

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094