Rekordår for Færøsk luftfragt
Men ? det er naturligvis også ud fra en smal base; den samlede tonnage gennem Vagar Lufthavn var i 2006 i alt 473 tons.
Det gør imidlertid ikke bedriften mindre. For bortset fra januar 2006 har der været stigning måned for måned ? især accelereret af tilkomsten af det nye, men desværre kortlivede luftfartsselskab FaroeJet, der startede op i maj måned for siden at lægge til ublid landing lige før jul.
Den øgede kapacitet nåede imidlertid at bevise, at der faktisk er et marked for luftfragt mellem Danmark og det lille ørige i Nordatlanten.
Derimod faldt mængderne af luftpost med 8.1 procent til 449 tons, men det er stadig nogenlunde det samme som luftfragten.
Desværre for Vagar Lufthavn er der dog sandsynligvis mindre dramatiske stigninger i vente i 2007, hvor Atlantic Airways igen er alene om at trække læsset ? og hvor der ikke er stor sandsynlighed for, at nye initiativer inden for færøsk luftfart vil se dagens lys.
Fremtiden for VagarSet på lidt længere sigt er der snarere grund til at fæste håb til den kommende udbygning af den lille lufthavn Vagar, der i sommeren 2006 blev overdraget til det Færøske Lagting af den danske stat, der hidtil havde haft ejerskabet.
Med overdragelsen fulgte en pæn pose penge, der skal bruges til investering og opgradering af lufthavnen. Først og fremmest til forbedring af infrastrukturen, inklusive en ny passagerterminal og ikke mindst en forlængelse af startbanen med 300 meter til 1,600 meter.
En forlænget startbane vil gøre det muligt at operere med fly, der er større end dagens arbejdshest, BAe 146, der benyttes af Atlantic Airways og, indtil altså denne jul, af FaroeJet.
Luftfragt i konkurrenceI dagens situation kan man godt nok, som også Sterling i sin tid gjorde det, operere en Boeing 737 ? men med begrænsninger i startvægten på grund af den korte bane. Omkring 10 tons kan en Boeing 737 tage med i bugen, men her må luftfragten konkurrere med passagerbagage og post, der har prioritet.
Atlantic Airways har for længst startet sine overvejelser omkring fremtidens flyflåde, og udover den velkendte Boeing 737 har også Airbus A319 været på besøg.
Og efter sigende forekommer A319 at være et ideelt alternativ til dagens BAe 146, når den tid kommer.
I første omgang handler det således om, hvornår den planlagte baneforlængelse gennemføres. Projektet er klart og beskrevet. Det er nu op til politikerne at trykke på knappen.
Ingen beslutningDer har tidligere været planer om, at denne politiske beslutning kunne være i hus inden udgangen af 2006, og det ville betyde, at en baneforlængelse kunne tages i brug i 2009.
Men ? der ser ikke ud til, at den politiske proces endnu er afsluttet, og det skubber igen projektet op i den tynde luft..
-----