DTL forsvarer modulvogntog
Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard er betænkelig ved at tillade modulvogntog, hvis de tager gods fra banetransporten. – Der er brug for begge dele, siger DTL
Transportaktiviteterne stiger for hver dag, der går. Både herhjemme, i Europa og globalt. Transporterhvervets kæmpe udfordring består i at følge med udviklingen. Derfor er modulvogntog med 50 procent større lastekapacitet en nødvendighed, og det er en effektiv banetransport også, siger DTL-direktør Erik Østergaard, efter at den radikale trafikordfører Martin Lidegaard har stillet modulvogntog op mod banetransporten.
- Både vejtransporten og de andre transportformer skal effektiviseres. Der er nemlig rigeligt gods til alle, siger han og glæder sig i øvrigt over, at en aftale mellem DSB og Railion om en arealreduktion og en tilsvarende huslejenedsættelse for kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup er tæt på. Det har DTL arbejdet hårdt for. Og i et samråd i Folketingets trafikudvalg før jul pegede transportminister Flemming Hansen videre frem mod en løsning på kombi-terminalernes uhensigtsmæssige ejerforhold - og at løsningen skal findes i år.
DSB kører ikke godsTerminalerne ejes af DSB, som i dag intet har med godstransport at gøre. I en rapport fra Trafikstyrelsen, "Kombi-terminalernes fremtid", står det da også ganske klart, at de nuværende ejerforhold er uhensigtsmæssige. DTL har derfor tidligere anbefalet, at staten tager sin del af ansvaret og opfatter kombi-terminalerne som en del af den offentlige jernbaneinfrastruktur.
-----