Intet er gratis i transportbranchen
Tomme paller optager plads på ladet og det betyder mindre lasteflade - Derfor bør transportkunden afholde omkostningen, lyder en vurdering
Den tid er forbi, hvor transportøren gratis kan medtage masser af tomme paller og holde styr på pallernes kvalitet. Returpaller fylder på ladet af en lastvogn, og har man f.eks. 34 tomme byttepaller inde i lastrummet på en trailer, risikerer man ved lastning af andet gods, at man enten må lade noget af godset stå eller i værste fald ikke får noget læs, fordi læsset skal bruge hele vognens rumindhold.
Samtidig ved man jo hvor meget det ofte koster at transportere en palle gods til en given afstand, og har man lige pludselig tre pallepladser, som er optaget af tomme paller. Ja så koster det jo det samme som tre høje paller, der skal transporteres.
Stå fast- Anderledes kan det ikke være udtaler vognmand Ole Jensen, Juelsminde til www.e-nyt.com. - Det koster jo hver gang lastvognstoget ruller en kilometer.
Derfor opfordrer vognmanden fra Juelsminde, både DSV-koncernen og Dansk fragtmænd, til at stå fast på, at omkostningerne ved returpaller er noget, som transportkunderne skal bære. Tænk hvor meget det koster i ressourcer bare at holde regnskab med pallerne, og så skal pallernes kvalitet også kontrolleres. På den konto er der uden tvivl mange vognmænd og speditionsvirksomheder, der hvert år forliser en del af deres indtjening.
-----