23948sdkhjf

Olieselskab strammer kursen

I oktober måned sidste år drejede olieselskaberne på kredittiden – nu er det rabatten, der står for skud.

I oktober måned sidste år drejede olieselskaberne på kredittiden – nu er det rabatten, der står for skud.



A/S Dansk Shell vil ikke lige frem blive husket som julemanden hos mange mindre vognmandsvirksomheder. I et brev som www.e-nyt.com er kommet i besiddelse af fra Shell, skriver olieselskabet bl.a. til sine kunder: At Shell tilpasser sin salgsorganisation til de skærpede markedsforhold på det danske transportmarked, og at den hårde kamp om markedsandele og et stort pres på debitorerne langt fra har givet en tilfredsstillende indtjening.

Videre hedder det, ”vi har gennem de sidste seks måneder tilpasset vores salgsorganisation, og at vi i den forbindelse har taget afsked med fire medarbejdere”. ”Selvom vi har nedbragt vores interne omkostninger oplever vi fortsat stigende økonomisk pres på transportmarkedet. Særligt vores rabatstruktur er skævvredet, idet den favoriserer små kunder på bekostning af mellemstore og større kunder. For at vi fortsat kan tilbyde et professionelt og konkurrencedygtigt servicekoncept til ikke mindst den nationale vognmand, vil vi derfor implementere en mere logisk og retfærdig rabatstruktur over for vore kunder. Derfor ser vi os nødsaget til at ændre din virksomheds rabat. Med virkning fra den 15. januar 2007 ændrer vi din rabat til 0,75 kr. (inkl. moms) pr liter diesel. Herefter henviser man fra Shells side til at det kun betyder en årlig meromkostning på 5.000 kr. for den pågældende kunde med det nuværende tankmønster.”

Altid til tiden

Kunden, der er en jysk vognmand, siger til www.e-nyt.com, at det umuligt kan være de små kunder, der presser Shells priser og giver store tab på debitorer. Men det er måske bedre at have store kunder, som får store rabatter med lange betalingsfrister og som efterlader store huller i jorden, hvis de lukker ned.

Den pågældende vognmand, siger videre til www.e-nyt.com, at hans firma sagtens kan leve uden at kunne tanke Shells dyre dråber. Men han finder dog brevet noget kundeuvenligt, fordi hans virksomhed altid har betalt regningerne til tiden og vel at mærke til den aftalte pris, og på den måde har hans firma også været med til at hjælpe Shell med at dække tabet på de store debitorer. Samtidig betaler vognmanden et månedligt gebyr for hvert eneste Shell kundekort.

Rabatstrukturen

Markedschef Henrik Dehn A/S Dansk Shell siger som en kommentar, Brevet er udsendt til ca. 500 kunder og det er mindre end 10 pct. af den samlede kundemasse. For mange kunder har fået for store rabatter og forretningen har ikke været tilfredsstillende, så nu er vi begyndt på en gennemgang af forholdene omkring vores rabatstruktur generelt.

Med hensyn til tab på debitorer siger Henrik Dehn, at sammenligner man transportsektoren med sektorer som industri og værksteder, så er risikoen for tab på debitorer betydelig større i transportsektoren.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063