Konkurrence og anti-terror
Kritik af antiterror sikringstiltag i Det Internationale Handelskammer – men kravene står ikke i vejen for fornuftig afvikling af verdenshandelen.
På det halvårlige møde i Paris i december i Det Internationale Handelskammers Maritime Transportkommission var især spørgsmålene om EUs konkurrenceregler, de internationale antiterror sikringsregler og problemerne med den manglende internationale havnekapacitet i fokus.
- Det er bemærkelsesværdigt, hvorledes den europæiske afskiberorganisation ESC fortsat forholder sig endog meget konfrontatorisk til drøftelserne i Bruxelles om et nyt regelsæt for containerrederiernes betjening af Europa, nu da gruppefritagelsen fra 1986 bliver ophævet, mener Danmarks Rederiforening som peger på, at ESC eksempelvis er af den opfattelse, at en tidobling af fragtraterne ikke er noget problem, hvis dette blot sker i en helt ureguleret konkurrencesituation.
Står ikke i vejen- Set fra rederside er det naturligvis et interessant synspunkt, men der var dog enkelte store afskiberrepræsentanter til stede på mødet, som ikke helt kunne tilslutte sig dette synspunkt. Det er i den forbindelse også bemærkelsesværdigt, at organisationen ikke længere dækker EU så bredt – blandt andet er de tyske og danske afskibere udtrådt.
Der var på mødet fra flere sider betydelig kritik af de mange nye antiterror sikringstiltag i den maritime sektor og ikke mindst beskydning af den amerikanske formand for komiteen. Det lykkedes dog overordnet at få forståelse for, at de hidtidige tiltag trods alt var mulige at efterleve, og at de grundet deres internationale karakter ikke står i vejen for en fornuftig afvikling af verdenshandelen.
-----