23948sdkhjf

Nye længderegler i kraft i Norge

Trafiksikkerheden og fleksibiliteten har vundet over systemet

Trafiksikkerheden og fleksibiliteten har vundet over systemet



Væk med millimeterbureaukratiet, fristes man til at tænke, når man hører, at de norske myndigheder, nu har fjernet begrænsningen på henholdsvis 16,50 meter for sættevognstog og 18,75 meter for hængervogntog i totallængden med virkning fra den første januar i år.

Nu er den maksimalt tilladte totallængde ændret til henholdsvis 17,50 m og 19,50 m for de to vogntogskombinationer, og det er stadigvæk under respekt for EU-reglernes lastlængde, så der ikke finder nogen konkurrenceforvridning sted.

Problem er væk

Men nu er man i Norge ude over problemer med trailere, der har for lidt plads mellem støttebenene og kongetappen, så treakslede trækkere ikke kan holde totallængden under 16,50 meter uden at få problemer ved bl.a. svingning.

Norge har i flere år tilladt 22 meter som den største tilladte længde på tømmervogntog, så landet skiller sig i forvejen ud på dette område i en positiv retning. På det seneste har den norske samferdselsminister Liv Signe Navarsete også været ude med røster om at man vil teste modulvogntog på visse strækninger i Norge.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094