23948sdkhjf

DTL: Dyrt år for transportbranchen.

I 2006 tabte branchen produktivitet i stor målestok – med chaufførmangel, højere omkostninger, vanskeligere fremkommelighed og større ventetider som konsekvens.

I 2006 tabte branchen produktivitet i stor målestok – med chaufførmangel, højere omkostninger, vanskeligere fremkommelighed og større ventetider som konsekvens.



- Det skal der rettes op på i 2007, bl.a. gennem politiske beslutninger, som er et moderne, effektivt samfund værdigt. Få nedsat de voldsomme bødestørrelser, som intet har med trafiksikkerhed at gøre, og få lagt planerne om overhalingsforbud på to-sporede motorveje på hylden – det er dér, de hører hjemme, siger formand Anker M. Jensen, DTL i en nytårsudtalelse.

Politisk hetz

- Vi har generelt set en meget dygtig, moderne og effektiv transportbranche i Danmark. Men den er kommet under pres, fordi mange politikere hidtil har set transporten som noget, der skal begrænses, og ikke som et erhverv. I dag føler mange i branchen sig udsat for politisk hetz, og derfor har vi i årets løb set frustrerede reaktioner, som viser, at citronen er presset til det yderste. Men politikernes syn på transporterhvervet er måske ved at vende - det synes jeg, at vi her sidst på året har set tilløb til med indførelse af modulvogntog og med justitsministerens villighed til at få pillet ligtornene ud af bødekataloget i forbindelse med køre- hviletid, siger DTL-formanden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063