EU-ja til partikelfilter-tilskud
EU-Kommissionen godkender dansk tilskudsordning til partikelfiltre til lastbiler og busser – Også EU-initiativ om flaskehalse
Det er reglerne om tilskud til eftermontering af partikelfiltre på lastbiler og busser, der er blevet godkendt for perioden 2007-2008. Der er tale om en forlængelse af den gældende støtte, dog således at Kommissionen med den seneste godkendelse også tillader, at busser omfattes af ordningen. Tilskud kan dække højest 30 pct. af omkostningerne ved en eftermontering. Der gælder dog en beløbsgrænse på 15.000 kr. ex. moms.
- Det er positivt, at EU har godkendt den danske støtteordning for de kommende to år. Det er glædeligt, at godkendelsen er udvidet til også at omfatte busser, siger Michael Svane, HTS-A. Godkendelsen betyder, at det er muligt for vognmænd at få støtte en del af omkostningerne ved eftermontering af partikelfiltre. Godkendelsen er også aktuel, da Folketinget netop har vedtaget lov om indførelse af miljøzoner i en række større danske byer, siger Michael Svane.
FlaskehalseHan peger i øvrigt på et andet EU-initiativ som har interesse for dansk godstransport. Således har EU-Kommissionen iværksat en indsamling af eksempler på flaskehalse i den europæiske godstransportsektor, og opfordrer i den forbindelse interesserede parter opfordres til at indsende eksempler samt forslag til eventuelle løsninger frem til 15. februar 2007.
- Det er et særdeles konkret initiativ, som Kommissionen har taget ved at iværksætte en indsamling af eksempler på flaskehalse i den europæiske godstransport. I HTS-A støtter vi Kommissionens initiativ, og jeg forventer, at indsamlingen vil bidrage til at sætte fingeren på det ømme punkt i den europæiske infrastruktur, nemlig den stigende trængsel, siger Michael Svane, som fremhæver, at en stadig stigende del af infrastrukturen er overbelastet, og egentlige flaskehalse vokser til stor skade for transportudbydere og transportkøbere. Forstoppelsen viser sig både på vejnettet og banenettet i Europa, siger han og nævner, at en løsning kunne være, at der i hele EU indføres adgang til at anvende modulvogntog i den landevejsbaserede godstransport.
-----