Transportvirksomhederne kommer først
Såvel ITD-formand Mogens Therkelsen som hans suppleant har for nylig valgt at forlade DTLs bestyrelse - Alligevel prøver parterne at holde fokus på hovedopgaven: transportvirksomhedernes behov.
Selv om de toneangivende organisationer inden for landtransport - ITD og DTL - er rygende uenige om, hvor den organisatoriske fremtid skal ligge - i den nye storfusion Dansk Erhverv, som DTL er med i eller i HTS-A, som ITD og en række andre transportgrupper sætter deres lid til - så bevarer de samarbejdet i de mange spørgsmål, der er vitale for branchen.
ITD-formand Mogens Therkelsen har for kort tid siden taget konsekvensen af den dybe strategiske uoverensstemmelse mellem ITD og DTL, som har stået på i månedsvis
- DTL og ITD har valgt hver sin løsning i spørgsmålet om organisatorisk tilknytning. Derfor har jeg fundet det rigtigst at trække mig fra DTLs bestyrelse for ikke at stå i vejen for et fornuftigt samarbejde, siger ITD-formand Mogens Therkelsen.
DTL har valgt at være med i HTSI, som for nylig blev en del af den nye fusion Dansk Erhverv, mens ITD satser på HTS-A.
- Jeg mener fortsat, at den rigtige løsning havde været at stå sammen i HTS-A, som står stærkt som arbejdsgiverorganisation og er langt fremme med udbygning af erhvervsorganisationen. Men det har vi desværre ikke kunnet blive enige om.
- Men det helt afgørende er medlemmernes interesser. Vi har store og vigtige sager som bødestørrelserne, dyretransporter og så videre, som medlemmerne har krav på bliver varetaget, og her eksisterer der heldigvis et godt samarbejde mellem ITD og DTL. Og det skal fortsætte, siger Mogens Therkelsen.
- Jeg ønsker ikke at stå i vejen for dette vigtige samarbejde, og jeg har derfor med beklagelse trukket mig fra DTLs bestyrelse, som jeg ellers har været meget glad for at være en del af, siger Mogens Therkelsen.
Frygter at det bliver DTLs dødForinden havde Mogens Therkelsens suppleant i DTLs bestyrelse trukket sig.
- Det gjorde jeg, fordi jeg har meldt både mig selv og virksomheden ud af DTL og DTLs erfa-gruppe, KranBlok, siger Jørgen Rørby Johansen, Dansk Specialtransport v/Rørby Johansen A/S, Herlufsmagle.
- Der er foregået så mange ting i DTL, som jeg ikke er tilfreds med, og så var det naturligt at trække sig ud af det hele, da det blev muligt at være medlem af ITD uden at være medlem af DTL, siger Jørn Rørby.
- Man siger jo, at kan man ikke lide lugten i bageriet, må man jo gå sin vej, og det har jeg gjort, siger Jørgen Rørby-Johansen, der ikke mener, at DTLs indtræden i Dansk Erhverv i forbindelse med den store fusion er den rette vej frem.
- Jeg er bange for, at det bliver DTLs død. Det er min personlige vurdering, og jeg kan naturligvis tage fejl, siger Jørgen Rørby Johansen.
DTL og Dansk ErhvervFornyligt trak De Samvirkende Købmænd sig ud af HTS-A og over i den nye store fusion, Dansk Erhverv.
Købmændenes tilslutning til Dansk Erhverv, som er den nye store fusion mellem HTSI (hvor DTL er medlem) og Dansk Handel & Service, kommer lige efter, at også HORESTA har valgt Dansk Erhverv. Den ny organisation er nu formelt godkendt og får DH&S' formand Poul Erik Pedersen som ny formand.
DTL peger på, at Dansk Erhverv er den stærke hest, som mønstrer en lønsum på 80 mia. kr. og nu puster Dansk Industri i nakken målt på størrelse.
Formanden for DTL Anker M. Jensen siger:
- Det bliver mere og mere tydeligt, at det bliver i Dansk Erhverv, at alle organisationer inden for service, transport og handel vil samles, og derfor er jeg glad for, at det var den retning, som DTL valgte. Her vil de danske transportvirksomheder få en opbakning, som vil stille branchen endnu stærkere i forhold til de udfordringer, som branchen står over for. Lige nu er de urimelige bøder den store udfordring, men vi har også øjnene stift rettede mod transportministerens planer om overhalingsforbud for lastbiler på tosporede motorveje. De planer har skabt en voldsom frustration i vores bagland, fordi det er endnu et angreb på branchens effektivitet, der decideret har været faldende i de senere år til skade for Danmark, siger han.
-----