23948sdkhjf

Maut-besparelsen går lige op med AdBlueforbruget

Forbruget af AdBlue ligger konstant mellem 3 til 5 procent af brændstofforbruget på Euro5 klassificeret Scania V8

Forbruget af AdBlue ligger konstant mellem 3 til 5 procent af brændstofforbruget på Euro5 klassificeret Scania V8



- Det går lige op med forbruget af AdBlue, siger vognmand Finn Rams til Trans Inform.

Hermed mener vognmanden, at det, som man sparer i Maut-betaling ved at have en EURO5 klassificeret lastvogn, går lige op med det, som bruges til køb af den mængde AdBlue, der skal hældes på, for at SCR-katalysatoren på den ottecylindrede Scania R 500 kan fungere.

Om forbruget af diesel, siger vognmand Finn Rams: - Det ligger konstant på 3,08 km pr. liter. I starten kørte den 3,04 km pr. liter, men det har rettet sig en lille smule til det bedre.

Sydeuropa

Vognen, der var den første Scania i EURO5 udgave som blev leveret i Danmark, kører som regel ture til Sydeuropa, der strækker sig over ca. 3500 km i omgangen.

Når Finn Rams valgte en EURO5 klassificeret Scania, skyldes det ikke mindst ønsket om at have den bedst mulige miljøklassificering på vognen, når den ofte skal gennem Østrig. Vognmanden siger videre til Trans Inform, at han er skuffet over at der ikke er nogen "gevinst" fra de danske myndigheders side til lastbilejere, der længe før tiden anskaffer sig nye lastvogne med høje miljøklassificeringer.

Euro5 bliver som bekendt først et krav til nye lastvogne i 2009.

Køletransport

Finn Rams vognmandsforretning, der er hjemmehørende i Hirtshals, har otte lastvogne i sin flåde hvoraf de syv er beskæftiget med køletransporter i både national og international

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078