23948sdkhjf

Fantastisk periode for branchen

2005 var et kanonår og 2006 ser ud til at følge lige efter - men kan det blive ved? Vi har spurgt lastbilimportørerne om deres forventninger til 2007. Og selv om der er visse forbehold, er meldingen fortsat fremgang.

2005 var et kanonår og 2006 ser ud til at følge lige efter - men kan det blive ved? Vi har spurgt lastbilimportørerne om deres forventninger til 2007. Og selv om der er visse forbehold, er meldingen fortsat fremgang.



- Hos MAN forventer vi i 2007 en markedsandel på 19 procent i Danmark ud af et forventet totalmarked på ca. 5500 enheder, siger marketingschef Claus Lindholm. MAN regner her med lastbiler over 6 ton totalvægt.

Volvo

Hos Volvo Lastvogne Danmark A/S siger Peter Andersen, der er ansvarlig for marketing og kommunikation, at Volvo forventer, at der bliver et totalmarked i 2007 på 4.965 køretøjer med en totalvægt over 10 ton.

DAF

Hos DAF Trucks Danmark A/S i Aabenraa udtaler kommunikationsmedarbejder Rita M. Hansen: - Efter et absolut rekordår her i 2006, der er et resultat af at mange har følt sig presset til at købe nye lastvogne inden den digitale fartskriver blev introduceret og inden Euro 4 normen trådte i kraft, forventer DAF Trucks i 2007 et totalmarked i Vesteuropa på et niveau mellem 230.000 og 260.000 nye lastvogne fra 12 ton totalvægt og opad.

Internationalt har DAF Trucks haft stigende markedsandele år for år på det vesteuropæiske marked fra mindre end 10 procent i 2000 til over 14 pct. i år for lastbiler over 15 ton, og koncernen er fast besluttet på at nå et langsigtet mål på 20 procent af markedet i Vesteuropa.

Renault

Hos Renault Trucks Danmark er optimismen vedrørende salget for 2007 absolut til stede. Imidlertid siger salgsdirektør Frede Larsen til Trans Inform, at leveringsvanskeligheder på grund af kraftig vækst i ordreindgangen på europæisk plan, fra produktionsanlæggene i Frankrig medfører, at man kalkulerer med en samlet leverance på ca. 300 nye lastvogne i 2007 i Danmark.

- Hvis vi kunne få lastbilerne leveret, kunne vi også sælge flere, da produkterne fra den franske producent har et særdeles højt kvalitetsniveau. Men desværre har den generelle store vækst i transportbehovet øget efterspørgslen mere, end produktionen lige kan skrues op til.

Iveco

Adm. direktør Gunni Mikkelsen fra Iveco udtaler til Trans Inform:

- Det er varebiler, der er vores primære marked. Vi kan jo godt finde et par argumenter for at markedet går ned; f.eks. at der er blevet udskiftet mange biler, at det er vanskeligt at få flere medarbejdere til mere arbejde (og dermed købe flere biler). Alligevel er det vores opfattelse, at vi ikke vil se nogen væsentlig ændring for 2007 - altså nogenlunde samme efterspørgsel som i år, måske en lille smule mindre.

Når det gælder lastbiler større end 6,5 ton, vurderer han, at mellemsegmentet 6,5 til 15,9 ton er svært at udtale sig om: - Det er et lille segment, og få ordrer her kan hurtigt ændre det samlede billede. For lastbiler er vi jo ikke de rigtige at spørge da vores andel er beskeden. Vores bedste bud er en efterspørgsel, som er lidt mindre end i år, 4- 8 procent.

I varebilssegmentet og mellemklassen vil Iveco blive direkte påvirket af markedsændringer, da vores andel i disse segmenter er væsentlig. Ændringer i lastbilsegmentet vil af samme årsag ikke have væsentlig indflydelse på Ivecos salg.

DaimlerChrysler

DaimlerChrysler Truck Group har et overordnet salgsmål som hedder en stigning på mindst 7 procent. Forventningerne til det globale "excellence-program" er, at det vil sætte gruppen i stand til bedre at møde kravene på markeder med udsving og opnå en vedvarende profitabel vækst.

Truck Gruppen har en god position for Mercedes-Benz, Freghtliner, og Mitsubishi Fuso, og har overordnet en forventning om at kunne hente sine omkostninger hjem også på nedgående markeder. I det hele taget er det drivlinjen - med motorer og aksler og transmissioner, som vurderes som det største potentiale.

For resten af i år har DaimlerChryslers Truck Group en forventning om fortsatte positive resultater både i form af øget salg og øget indtjening. Man forventer en vis nedgang i det amerikanske og japanske marked, mens det europæiske marked kun ventes at falde en anelse. Derfor har gruppen gjort klart til at tage en række skridt for også i 2007 at kunne møde udfordringerne på markedet og fastholde indtjeningen.

Scania

- 2006 er ved at gå på hæld, og det ser ud til at blive et lige så godt år for lastbilbranchen som rekordåret 2005. Meget tyder på, at næste år også bliver rigtig godt for branchen, så vi er inde i en fantastisk periode.

Det siger adm. direktør Jørgen Damkjær, Scania Danmark A/S. Han er desuden næstformand i De Danske Bilimportører og udtaler sig omkring registreringstal og lastbilmarkedet på vegne af "de tunge" medlemmer af bilimportørerne - nemlig lastbilimportørerne.

- Efter rekorden i 2005 med indregistrering af næsten 5.200 nye lastbiler over 15 tons totalvægt på danske nummerplader troede vi ellers, at 2006 ville blive lidt mere afdæmpet. Men de seneste registreringstal tyder på samme høje niveau for i år, så vi kan igen glæde os over et meget højt aktivitetsniveau og stor investeringslyst i transportbranchen.

Gode ordrebeholdninger for 2007

Jørgen Damkjær baserer sin optimisme for 2007 på positive meldinger omkring ordrebeholdningerne fra stort set alle de danske lastbilimportører.

- Det er mit indtryk, at de fleste lastbilmærker går ind i 2007 med en meget fin ordrebeholdning. Hos Scania skal vi bestemt ikke klage, siger han og forudser et mere stabilt marked i 2007 sammenlignet med i år.

- I 2006 oplevede vi meget store udsving i de månedlige registreringstal på grund af den digitale fartskriver ved årsskiftet 05/06 og igen omkring 1. maj samt Euro 4-kravene i efteråret. 2007 bliver formentlig mere roligt, og det er der mange i branchen - ikke mindst opbyggere og andre underleverandører - der glæder sig til. Faktisk var der nok blevet registreret endnu flere nye lastbiler i år, hvis der havde været større kapacitet i branchen, vurderer Jørgen Damkjær.

Der sker meget

Selv om det kommende år nok bliver mere jævnt, når det gælder registreringstal, betyder det ikke, at lastbilbranchen er ved at gå i stå. Tværtimod.

- Der sker virkelig meget i hele branchen for tiden med udvikling af nye servicetilbud, længere åbningstider, effektiviseringer og samarbejder på kryds og tværs. Og når det gælder specifikt for Scania-organisationen må jeg sige, at vi aldrig tidligere har haft så travlt med fremadrettede aktiviteter og byggerier som nu, siger han.

Han henviser bl.a. til Nyscans opførelse af nyt Scania-anlæg på Avedøre Holme ved København, Stiholts udbygning af Scania-anlægget i Ålborg, Dieselhusets udbygning af Scania-anlægget på DTC i Vejle samt Scania Bilers opførelse af nyt stort Scania-anlæg i Ishøj samt projektering af nyt Scania-anlæg i Esbjerg.

- Samtidig er der fuld fart på vores aktiviteter som lastbiludlejning, flådestyring, kran- og hydraulikservice osv., så Scania-forhandlerne i endnu højere grad kan tilbyde "one-stop-shopping", siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078