23948sdkhjf

Told, afgifter og restitutionspapirer

Transportør og speditør er afsenders eller modtagers forlængede arm. Ved grænseoverskridende transport kan der opstå problemer i forbindelse med fortoldning eller i forbindelse med såkaldte restitutionspapirer. Sker der fejl, kan det koste dyrt - men hvilke regler gælder for transportørens arbejde?

Transportør og speditør er afsenders eller modtagers forlængede arm. Ved grænseoverskridende transport kan der opstå problemer i forbindelse med fortoldning eller i forbindelse med såkaldte restitutionspapirer. Sker der fejl, kan det koste dyrt - men hvilke regler gælder for transportørens arbejde?



Transportøren og speditøren besidder ved siden af SKAT en stor viden omkring toldhåndtering. En sådan ekspertviden forpligter og gør ansvaret strengt. Tilsvarende gælder for andre fagområder; besidder man særlig viden, må opgaver i den forbindelse laves korrekt og uden slinger i valsen. For at opnå en systematik kan toldproblemer inddeles i tre grupper. 1) Told i forbindelse med transportskader, 2) Bortkomst og misbrug af tolddokumenter, 3) Fejl i toldekspeditionen.

Told i forbindelse med transportskader

Som de fleste nok ved, er Staten ganske dygtig til at sikre sig sin del af kagen via moms, told og afgifter. For at sikre sig, at pengene også kommer i Statskassen, har man lavet særlige regler om, hvornår afgifter forfalder. Afgifter på f.eks. cigaretter og spiritus forfalder, når varen er kommet i omløb. Omløb sker i den sammenhæng, når varen overgår til forbrug. Med forbrug sidestilles tyveri. Bliver en container stjålet her i Danmark, er varerne overgået til forbrug og afgiften forfalder.

I sådanne situationer ville en afsender eller modtager af cigaretter stå sig dårligt ved erstatning i medfør af CMR-lovens regler. Vægten ville gøre, at CMR-lovens begrænsning på 8,33 SDR ikke ville række langt. Dette er der taget højde for i CMR-lovens § 29, stk. 2 som medfører, at der ud over erstatning for bortkomsten - begrænset af 8,33 SDR pr. kilo - også skal betales fragt, toldafgifter og andre omkostninger ved befordringen. Vareejer skal dermed have toldafgifter, som forfaldt i anledning af bortkomst, erstattet og det er i den sammenhæng uden betydning, at godset ikke ville have været pålagt afgifter, dersom transporten havde været fuldført korrekt.

Det skal bemærkes, at alene toldafgifter er omfattet af bestemmelsen. Restitutionsbeløb er dermed ikke omfattet af bestemmelsen. Det kan skabe vanskeligheder at afgøre, hvilke ting bestemmelsen tager sigte på, og dette må derfor afgøres konkret fra afgift til afgift.

Bortkomst og misbrug af dokumenter

CMR-loven indeholder en særlig ansvarsregel i § 14. Bestemmelsen omhandler afsenders forpligtigelse til at fremskaffe dokumenter til transportørens toldbehandling og afsenderens ansvar i den forbindelse. Afsenderen er objektivt ansvarlig for skade som transportøren bliver påført pga. manglende dokumenter og oplysninger. Alene for det tilfælde, at transportøren er skyld i disse manglende dokumenter eller forkerte oplysninger, kan afsender slippe for ansvar. Oplysningerne og dokumenterne skal være knyttet til godset og ikke selve transporten for at være omfattet af bestemmelsen. Dokumenter og andet i forbindelse med specialtransport - f.eks. meget brede eller høje emner - vil derfor ikke være omfattet af bestemmelsen.

Afgrænsningen illustreres af en dom fra Sø- og Handelsretten. A udførte for B transport af otte beskadigede biler fra Frankrig til Danmark. Transporten gik gennem Holland, og her blev A's køretøj tilbageholdt i to uger under henvisning til, at der var tale om overførsel af affald uden forudgående anmeldelse iht. EU-regler. A krævede herefter B dømt til betaling af mistet dækningsbidrag i to uger samt et beløb svarende til en bøde, som A var blevet pålagt i Holland. B var som udgangspunkt ansvarlig over for A på objektivt grundlag, jf. bestemmelsens stk. 2, for manglende overholdelse af forskrifter i stk. 1. Der var ikke grundlag for at statuere, at anmeldelse af kørsel med affald ikke skulle være omfattet af stk. 1, idet en sådan anmeldelse alene har relation til godsets karakter og ikke til tilrettelæggelse af transporten. B var derfor ansvarlig for transportens lovlighed under forudsætning af, at de hollandske myndigheders myndighedsudøvelse havde været lovlig.

Bortkommer dokumenterne eller sker der fejl i benyttelsen af dem, er fragtføreren ansvarlig jf. CMR-lovens § 13, stk. 3. Ansvaret er et normalt ansvar, hvor transportøren skal bevise, at tabet ikke skyldes fejl eller forsømmelse fra hans side - kan han det, er han ikke ansvarlig. Ansvaret kan dog aldrig overstige det beløb, som skulle være betalt, hvis godset var gået tabt. Bestemmelsen omhandler ikke forkert anvendelse af oplysningerne i dokumenterne eller misbrug af samme - hvad, der gælder i sådanne situationer, gennemgås nedenfor.


Fejl i toldbehandlingen og anden behandling

Det følgende gælder, hvor transportøren laver selvstændig toldbehandling. Er der alene tale om en anvendelse af selve dokumentet han har fået stillet til sin rådighed, skal svaret findes i CMR-lovens § 13.

CMR-loven tager ikke stilling til spørgsmålet om fejl i selvstændig toldbehandling eller anden selvstændig papirbehandling (dette kunne være manglende restitutionspapirer). Ansvaret er dermed ulovreguleret, og omfattet at dansk rets almindelige regler. Dermed er transportøren ansvarlig, såfremt han har udvist fejl eller forsømmelse, og ansvaret kan ikke begrænses.

For at undgå fuldt ansvar vil mange hive NSAB 2000 frem fra skuffen, men dette hjælper ikke meget. NSAB 2000 er nemlig også tavs om muligheden for ansvarsbegrænsning ved sådanne fejl. NSAB giver alene mulighed for ansvarsbegrænsning ved bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse. Alene for det tilfælde, at en transportør eller speditør handler som formidler - hvilket han ved landevejstransport aldrig gør - vil han have mulighed for at ansvarsbegrænse til 50.000 SDR pr. ordre.

NSAB 2000 hjælper dog på ét område. Forældelsen af kravet mod speditøren sker nemlig efter et år jf. NSAB 2000 § 30, såfremt NSAB 2000 er en del af aftalen. Når snakken falder på NSAB 2000, skal der altid lyde følgende - husk vedtagelsen over for jeres kunder. Ved de ikke, og kan I ikke bevise, at NSAB 2000 var en del af jeres aftale, er det op ad bakke fra starten. Husk derfor henvisning på alle skrivelser uden undtagelse.

Begiver man sig ud på nye områder, skal man altid sikre sig, at ens forsikring dækker sådanne nye aktiviteter. Laver man derfor selvstændig toldbehandling eller tilsvarende, bør man tage sit forsikringsselskab eller forsikringsmægler med på råd.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078