SCR-katalysatorerne virker også når det er koldt
Med vinterkulden kommer de sædvanlige "gode" forslag om både at afmontere SCR.katalysator og AdBlue-tanken - Men forslagene er baseret på ren overtro
Nu hvor vinteren er begyndt at melde sig, specielt for dem der kører på Norden, så kommer også de første spørgsmål omkring, hvordan SCR-katalysatorerne klarer sig i den kolde tid.
Vi har allerede hørt de første røster fra kloge hoveder om, at så skal man afmontere både AdBluetank og SCRkatalysatoren, fordi "den bruger alligevel ikke noget AdBlue", eller "AdBlu'en fyser", og "det virker alligevel ikke, når det fryser meget".
Men det er ren "overtro", og sidste vinter deltog jeg selv i Arctic Test 2006 i Finland, hvor vi bl.a. havde en Volvo FH440 lastvogn med, som var udstyret med SCR-katalysator.
Det gav på intet tidspunkt nogen form for problemer.
For at mane alle mulige og umulige spøgelser i jorden har vi spurgt Volvos specialister på området om der virkelig er problemer.
Ned til minus 25 graderHos Volvo Lastvogne Danmark A/S siger produktchef Steffen P. Müller:
- Volvos SCR-system, det vil sige katalysator med AdBlue-tank, pumpe og doseringsmodul fungerer ved temperaturer ned til -25°C.
Ikke alene tømmes alle AdBlue-slanger, når systemet slukkes for at undgå, at der står rester i slangerne. Slangerne opvarmer også ved opstart. Ligeledes opvarmes AdBlue-tanken. Alt dette er nødvendigt fordi AdBlue fryser ved minus 11 grader C. Jeg har lige talt med min finske pendant. I øjeblikket er det -20 grader i det nordlige Finland, og tilbagemeldingerne deroppefra er, at vores SCR-systemer fungerer fint.
Så Arctic Testen var ikke et enkeltstående tilfælde på dette punkt.
Til ideen med at afmontere AdBlue-tanken og måske også SCR-katalysatoren siger Steffen P. Muller:
- Man kan ikke blot afmontere systemet og så køre videre. Dette vil medføre fejlmeddelelser fra lastvognens elektronik. Fra 1. oktober 2007 bliver der endvidere krav om, at lastvognen efter en defineret periode reducerer motorens moment, hvis der forurenes for meget. Endvidere sættes en fejlkode i lastvognens elektronik, som kun kan fjernes af myndighederne. Afmonteringen er ulovlig og sporbar.
Ikke lovligt
Nogen mener også, at man skal bruge et andet stof end AdBlue, fordi AdBluen fryser ved minus 11grader. Hertil siger Steffen P. Müller
- Det kemikalie, du nævner, antager jeg er Denoxium, et stof som Kemira i Finland har udviklet. Så vidt jeg har kunnet få oplyst er stoffet ikke lovligt at bruge. De motorer som godkendes med SCR-systemer må udelukkende godkendes med et tilsætningsstof.
Det er kun AdBlue som er godkendt i dag. Ud fra et teknisk og lovgivningsmæssigt synspunkt er det derfor fortsat AdBlue som skal benyttes.
-----