23948sdkhjf

Infrastrukturkommissionen i arbejdstøjet

Bred enighed om de store udfordringer, som den danske infrastruktur står over for i de kommende årtier.

Bred enighed om de store udfordringer, som den danske infrastruktur står over for i de kommende årtier.



- Vi har i Danmark en velfungerende infrastruktur. Ja, vi kan faktisk godt være lidt stolte af, at den danske infrastruktur befinder sig helt oppe i den internationale topklasse. Og det skal den gerne blive ved med, sagde Flemming Hansen, da han åbnede konferencen 'Transportsystemet 2030 - vejen til et mere mobilt samfund' på Radisson SAS hotel på Amager i slutningen af november.

Konferencen var det officielle startskud for arbejdet i den nye Infrastrukturkommission, som regeringen har nedsat - blandt andet på opfordring fra godstransportbranchen.

Flemming Hansen fastslog, at en velfungerende Infrastruktur er afgørende for at bevare og udvikle Danmarks konkurrenceevne og den økonomiske vækst i en stadigt mere globaliseret verden.

- Transportsektoren er en af globaliseringens vigtige drivkræfter. Jeg plejer at sige, at der slet ikke ville være nogen globalisering uden transport, sagde Flemming Hansen.

Ministeren erkendte åbent, at det er en vanskelig opgave, som Infrastrukturkommissionen står over for.

- Hvem kunne for 15-20 år side have forudset, at der i dag ville køre 25.000 biler over Storebælt hver dag? Eller at 20.000 svenskere arbejder i København? Og hvem kunne have forudset, at vi står over for at indføre modulvogntog. Det tager tid at planlægge god infrastruktur, og når den først ligger der, kan man som bekendt ikke lige lave det om. Beslutninger, der træffes nu, skal derfor også holde om 50 eller måske 100 år, sagde ministeren.

Svære beslutninger

Kommissionens primære opgave er at analysere Danmarks infrastrukturbehov og udviklingsmuligheder i de næste 20-30 år og derefter fremsætte konkrete forslag, der styrker grundlaget for de statslige investeringsbeslutninger på transportområdet.

- Danmark står overfor større udfordringer end nogensinde på transportområdet. Dermed er det også vigtigere end nogensinde, at disse udfordringer bliver imødekommet med effektive og langsigtede strategier. Konferencen i dag er en mulighed for at give infrastrukturkommissionen et vigtigt og brugbart bidrag. Samtidig er der mulighed for at dele vigtige erfaringer, og drøfte hvordan vi i fællesskab kan bidrage til at løfte fremtidens udfordringer, sagde transportminister Flemming Hansen.

Tørre tal

Herefter redegjorde afdelingschef i Transport- og energiministeriet, Claus Baunkjær, for trafikudviklingen og de samfundsmæssige forandringer, der ligger bagved over de siden starten af 80'erne.

Den danske infrastrukturs distributionsevne overgås på verdensplan angiveligt kun af Singapore og den tyske delstat Bayern.

- Men belastningen er høj, og der er adskillelige steder på eksempelvis vejnettet, hvor trafikbelastningen i perioder 80-90 procent (100 procent betyder, at trafikken går helt i stå, red.), sagde Claus Baunkjær.

Han understregede, at der allerede er gang i en række udvidelser af vejnettet, som vil afhjælpe mange af de nuværende flaskehalsproblemer.

- Det er især persontrafikken og den internationale godstransport, som forventes at stige i de kommende år, sagde Claus Baunkjær.

Det fremgik blandt andet af Baunkjærs gennemgang, at selv om lastbilen kun løfter 21 procent af den internationale godstransport, så udgør værdien af det gods, som eksportbilerne flytter, hele 56 procent af den internationale godstransport.

Visioner

Direktør Lars Goldschmidt fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører stod for konferencens visionære indspark.

Han sammenlignede den nuværende situation for den danske infrastruktur med at stå på en boreplatform i lys lue.

- Kommissionens arbejde er ekstremt vigtigt. Vi står på en brændende platform, fordi den nuværende infrastruktur lider under en høj belastning: der er et stort vedligeholdelsesefterslæb på store dele af infrastrukturen og endelig har vi en massiv vækst i mobilitetsefterspørgslen. Desværre har mange af vores hidtidige infrastrukturinvesteringer været præget af kortsigtede og ofte modstridende interesser. Resultatet er dårligt koordinerede beslutninger. Det kan ikke være meningen, at beslutningen om en ny jernbaneforbindelse over Sjælland skal afgøres på baggrund af lokalpolitiske hensyn i Roskilde eller Køge, sagde Lars Goldschmidt.

Han fremhævede behovet for strategisk og visionær tænkning og opfordre kommissionens medlemmer til at fokusere mindre på konkrete løsninger og mere på hvad man gerne vil have i fremtidens transportlandskab.

Goldschmidt påpegede, at alene beslutningsprocessen tager lang tid. Tidsrammen for de efterfølgende anlægsarbejder betyder, at store projekter ofte tager 10-20 år at gennemføre.

- Derfor er det vigtigt at man tør tænke visionært. Det handler mere om, at spørge, hvad vi gerne vil have end om konkrete forslag til et bid motorvej her eller der, sagde Lars Goldschmidt.

Konferencen fortsatte i workshops, hvor konferencedeltagerne i mindre grupper fik mulighed for at komme med bud på udfordringer og løsninger.

Bremsepedal

Et af kommissionsmedlemmerne, adm. direktør Erik Østergaard fra Dansk Transport & Logistik, udtalte efter konferencen.

- Med den trængsel, der allerede nu er på vejene - og med perspektiver, der peger på, at det bliver meget værre inden for de næste ti år - har vi i kommissionen et meget vigtigt stykke arbejde foran os. Trængslen rammer ikke bare de danske transportvirksomheder, som bruger meget tid på at sidde i kø hver dag - det rammer samtidig samfundet, der ikke får varerne leveret til tiden, og dermed rammer det produktiviteten i de danske virksomheder. Transporten kan på den måde blive bremsepedal for samfundsvæksten. Også privatbilister og erhvervsbilister spilder meget tid hver dag, så vi kan roligt fastslå, at Infrastrukturkommissionens arbejde kan få indflydelse på mange danskeres hverdag.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111