Fremskudte øjne og ører
Nyt alarm-system fra Transport-Teknik mod højresvingsulykker testes af Carlsberg som led i kampen mod disse ulykker - Også hjælp til at undgå skader ved bakning
Som et supplement til de lovbefalede spejle har Carlsberg som et større forsøg anskaffet sig et advarselssystem af mærket LexGuard, der skal være med til at undgå uheld mellem lastvogne og cyklister ved højresving. Hertil kommer den såkaldte Damage Control funktion, som hjælper til at undgå skader ved bakning og manøvrering med lastvogne.
- Efter eget ønske har Carlsberg ønsket at udvide testen så den i alt omfatter fem til seks lastvogne i Danmark. Systemet bliver løbende modificeret med de meldinger, der kommer ind fra chauffører, siger teknisk chef hos Transport-Teknik, Jørgen Engel.
- Målet er at kunne give chaufføren en visuel og akustisk advarsel som supplement til lovbefalede spejle. Men som så meget andet på markedet for den slags udstyr, giver det jo ikke en 100 procents sikkerhed for at undgå færdselsuheld ved højresving. Vi er af den faste overbevisning, at et godt sikkerhedssystem skal advare chaufføren, før han opdager en fare.
Det sker ikke med spejle eller kameraer. Samme filosofi gælder jo også for sikkerhedssystemer som ESP - ABS - RSS (Wabco) og andre elektroniske systemer der griber ind i en farlig situation - meget ofte længe før chaufføren har opdaget faren.
Lang kantskinne med sensorerSystemet består i grove træk af en meget lang skinne, der sidder på ydersiden af vognens bund i højre side og som er fyldt med sensorer. Disse sensorer afgiver så en impuls, når afstanden til en genstand, der f.eks. kan være en person er tæt på. Impulsen aktiverer displayet, der er monteret lige foran chaufføren på instrumentbrættet. Når en genstand kommer tættere på, så afstanden er nede på ca. 25 cm eller derunder, kommer der yderligere en varsel til chaufføren, hvorved han bliver opmærksom og automatisk kigger i sine spejle.
Sensor-registreringen af genstande/personer sker i tre trin. Første trin er i en afstand på 1 meter, hvor chaufføren får et visuelt signal. men ingen lyde
Andet trin er i en afstand på 80 cm, hvor chaufføren får små "kliklyde" fra systemet, mens tredje trin er i en afstand på ca. 60 cm, hvor chaufføren får et vedvarende akustisk signal.
Chauffør Jonas Rasmussen, der kører med en ny Volvo FM9 udstyret med LexGuard, siger, at det er en værdifuld hjælp, som gør opmærksom på mange ting. Han hører dog alarmerne for ofte, når han kører inde i de smalle gader i byerne. Der er simpelthen så mange faste forhindringer, at alarmen udløses konstant.
Det kan være både lysstandere, gelændere, parkerede biler m.v., der er årsag til det. Derfor kunne Jonas Rasmussen ønske sig, at systemet bliver ændret, så alarmen udelukkende udløses, når vognens gearkasse kører i det lave område eller når blinklyset tændes til højre side.
Forsøg med afstandeDer køres i en periode forsøg med disse afstande med henblik på at tilpasse systemet optimalt til formålet. Der eksperimenteres desuden med forskellige hastighedsbestemte løsninger så systemet først trigges når hastigheden er tilpas lav.
Der skal findes en balance mellem en god effektivitet, og lavt irritationsniveau for chaufføren.
-----