Norsk interesse for modulvogntog
Norges trafikminister Liv Signe Navarsete udtaler, at en prøveordning med modulvogntog kan medføre mere effektiv og miljøvenlig godstransport. Desuden indfører Norge nye længdebestemmelser.
- Jeg ønsker at bane vej for en mere effektiv og miljøvenlig godstransport på de norske veje. Anvendelse af længere vogntog kan - på visse dele af vejnettet - være med til at reducere transportomkostninger og miljøbelastningen ved godstransport med lastvogn. Udenlandske erfaringer viser dette forhold. Jeg vil åbne op for en forsøgsordning, hvor godstransport på visse vejstrækninger kan ske med modulvogntog, siger trafikminister Liv Signe Navarsete.
I første omgang vil forsøget blive afgrænset både i tid og til nogle få vejstrækninger.
- De erfaringer vi kan høste i testperioden skal vurderes med henblik på effektivitetsfaktor, trafiksikkerhed og miljø, før jeg tager stilling til, om der er nogen grund til at satse videre, siger ministeren.
Af de strækninger der sandsynligvis kan blive aktuelle strækninger til forsøget er E6 fra Svinesund til Alnabru, rigsvej 2 fra Charlottenberg mod Kongsvinger, E12 fra den svenske grænse til Mo I Rana samt E8 fra den finske grænse til Skibotn.
Nye længdebestemmelserOgså på et andet punkt markerer Norge sig omkring lastbiler. Således meddelte Liv Signe Navarsete, at den ændring af de nationale vogntogslængder, som vognmændene ønskede, nu er vedtaget.
For påhængsvogntog er den maksimal tilladte vogntogslængde herefter 19,5 meter, mens den tilsvarende maksimallængde for sættevognstog er 17,5 meter.
Ændringen er sket uden, at man har ændret på de gældende EU-regler for lastelængde. Dermed medfører de nye længdebestemmelser ingen ændringer i konkurrenceforholdene.
Ændringen vil medføre, at man kan benytte mere sikre køretøjer med væsentlig bedre køreegenskaber og større fremkommelighed.
Dermed opnår man en højere trafiksikkerhed, som samtidig gør det muligt at fragte gods i lastede 25" containere, der kan køres på vogntog, hvor man kan anvende rigtige påhængsvogne i stedet for kærrer, der ifølge de norske vognmænd er mindre egnede på de norske veje. Det samme er tilfældet med sættevogntogene, hvor man nu har mulighed for at benytte rigtige treakslede trækkere med drivakslen forrest i bogien i stedet for de mindre egnede pusher- eller twinsteertrækkere.
-----