Kundespecificeret gardintrailer fra Polen
Nordisk Trailer Import efterkommer også mere specifikke løsninger
En nedbygget gardintrailer opbygget med skrå bagende, hydraulisk bagende og spil. Det er ikke helt hverdagskost endnu, men der er ingen tvivl om, at vi i tiden fremover vil komme til at se flere af den slags løsninger.
Håndværkerne forlanger at selvkørende maskiner som lifte, små entreprenørmaskiner m.v. skal være tørre og rene, når de kommer frem. Derfor er man nødt til at have maskintrailere med presenning. Det er den eneste gangbare løsning.
En kunde til f.eks. en ny lift eller truck vil ikke have en beskidt eller våd maskine leveret.
Med det store pres der er på byggeriet nu til dags, er der et stigende behov for den slags transportløsninger. Det har også været grunden til, at Nordisk Trailer Import i Kolding har fået produceret denne Månedens Køretøj, en CMT maskintrailer med gardinoverbygning. Traileren er helt kundespecificeret og solgt sammen med to nye Renault trækkere af lastvognsælger Carsten Lykke fra Renault Trucks Danmark til transportfirmaet Hauras A/S i Vissenbjerg.
Laster brede maskiner
Selve trailerens chassis er fremstillet i højstyrkestål med to langsgående vanger og tværgående vanger. De tværgående vanger er gennemgående fra side til side og er placeret med ca. 35 cm mellemrum. Helt efter den gode gammeldags opskrift.
I forenden er der god plads til, at traileren kan sammenkobles med en rigtig treakslet trækker, uden at der opstår problemer mellem støttebenene og trækkerens chassis.
Hele det nedbyggede stykke er konstrueret ud fra, at der skal kunne lastes maskiner med en vægt på 15 til 20 ton.
Fra akselsektionen og bagud er ladet bukket ned, så bagenden er tæt på kørebanen, og rampen ikke alene skal tage hele stigningen. Det betyder, at maskiner med selv meget ringe frihøjde, kan køres op i traileren.
Inde i traileren ved reposen er der lavet ramper fra det nedbyggede ladstykke og op til reposen, så der kan køres maskiner helt op til forsmækken.
På bagsiden af kanten af reposen er der monteret et fire ton spil, der styres med en trådløs fjernbetjening. Spillet kan anvendes til at trække maskiner op, som måske ikke selv har nogen form for drivkraft eller til maskiner, der slet ikke kan klare at køre op ad store stigninger.
TIR-snor
I bagenden er der monteret en hel rampe, som dækker fra øverst til nederst, og som er hydraulisk aktiveret. Rampen er beregnet til at kunne klare en belastning på otte ton.
I siderne er der gardiner, som det kendes fra en helt normal gardintrailer.
Som noget specielt er traileren udstyret med en TIR-snor. Det betyder, at traileren kan lukkes til og TIR-wiren kan trækkes gennem øjerne, hvorefter der er mulighed for at toldvæsenet f.eks. kan plombere traileren.
Portalen i bagenden er bygget med sideudskud, så der kan køre maskiner ombord, der er bredere end de sædvanlige 2,50 meter.
Taget er af mærket Edscha og kan skydes i længderetningen, så der mulighed for at kunne åbne, når der f.eks. læsses høje maskiner, eller der måske lastes med kran. Kongetappen er bygget til et tryk på 17 ton, et moment som CMT helt sikkert skal roses for. Alt for mange importtrailere klarer kun 15 ton, så man slet ikke er i stand til at udnytte en treakslet trækker med optimal lasteevne.
Skades ikkeTraileren er forsynet med tre styk ni ton BPW ECO plus aksler, der er ophængt med BPW luftaffjedring. Akslerne har tromlebremser og trailerens bremseanlæg er af typen WABCO 2S/2M EBS-anlæg, der bl.a. sikrer optimal bremsefordeling mellem trækker og trailer.
Baglygterne er højt placeret, så de ikke umiddelbart bliver skadet, når rampen sænkes ned til jorden, og der er lige hvad der er behov for i de store syvkammerbaglygter.
Også sikring af lasten er der tænkt på. Der er nemlig indbygget 13 par surringsringe i kantskinnen i bunden, som er fornuftigt placeret, så godset altid kan spændes forsvarligt fast.
Hvad med en skinneTraileren repræsenterer et pænt stykke arbejde og vil uden tvivl blive en vigtig del af en efterspurgt transportløsning. Den eneste skramme i karakterbogen er reservehjulsophængene, der let kan blive beskadiget ved overkørsel af en kant.
De sidder lavt placeret ude under bagenden. De burde efter min mening laves med en form for skinne under den nederste kant, så de blot glider hen over en eller anden forhindring i stedet for at blive beskadiget med risiko for, at reservehjulet f.eks. falder ud af holderen.
-----