23948sdkhjf

Nej til køre-hviletid for rutebiler

På Christiansborg tales deres der i øjeblikket om, at også rutebiler skal omfattes af køre- hviletidsbestemmelser ligesom lastbilerne - Det er en dårlig ide, mener HTS-A

På Christiansborg tales deres der i øjeblikket om, at også rutebiler skal omfattes af køre- hviletidsbestemmelser ligesom lastbilerne - Det er en dårlig ide, mener HTS-A



- Der er kræfter på Christiansborg, som arbejdet på også at indføre køre- hviletidsregler også for rutebilernes chauffører, men det vil jeg advare imod, for der er tale om en helt anden situation. På rutebil-området er pauserne og køreplanernes sammensætning nemlig en del af overenskomsten, siger direktør Michael Svane, HTS-A.

Arbejdsmarkedets parter

- Således har overenskomstparterne aftalt både pauser og andre vigtige forhold omkring kørslen, som sikrer, at der er taget højde for de samme krav, som ligger bag køre- hviletidsbestemmelserne.

- Så krav om køre- hviletidsbestemmelser indført ved lov, vil reelt være et indgreb arbejdsmarkedets parters aftalefrihed. Der er tale om ret komplicerede overenskomstmæssige forhold, som man ikke uden videre kan se bort fra, siger Michael Svane.

Politisk betænkelighed

I juni overvejede politikere fra et flertal blandt de politiske partier om der skal indføres pause-regler for buschauffører justitsminister Lene Espersen skal nu svare på, om hun vil indføre køre-hviletidsregler for buschauffører.

3Fs Transportgruppe mener, at det er på tide, at pauser til buschaufførerne indføres ved lov, og flere politikere har udtrykt betænkelighed over, at busser og taxier ikke er omfattet af køre-hviletidsbestemmelserne og sætter sin lid til løfter fra politikere i Enhedslisten, SF, De Radikale, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Konservative.

- Alle er enige om, at det ikke går at have trætte chauffører bag rattet i store lastbiler, men er det mere betryggende, at en rutebilchauffør kan køre træt rundt den værste trafik i byerne uden at have sovet tilstrækkeligt, lyder en politisk kommentar.

Men det er samtidig politikerne, som har valgt at indføre undtagelsesbestemmelser i reglerne om køre-hviletid, således, at reglerne ikke gælder for kørsel under 50 kilometer, idet man har vurderet, at det er forskellige problemer, der gør sig gældende for lastbilchauffører på langfart og busser i fast rutefart.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093