Enige om cyklistspejle og moduldiskussion
Ministrene er enige om, at der skal eftermonteres såkaldte cyklistspejle på alle lastbiler i EU indregistreret efter 1. januar 2000. Dermed bliver der de samme skrappe regler i EU, som allerede er indført i Danmark og Holland. Med de nye regler forbedres trafiksikkerheden navnlig for bløde trafikanter, ved at de blinde vinkler på lastbiler reduceres, uanset hvor i EU lastbilen er indregistreret.
Desuden blev der vedtaget rådskonklusioner om håndteringen af den stigende mængde godstrafik i Europa, hvor fokus særligt er rettet mod den bedste udnyttelse af infrastrukturen og mindste belastning af miljøet. Her har Danmark sikret sig en reference til de forsøg med anvendelsen af modulvogntog, der pågår forskellige steder i Danmark og i EU i øvrigt.
Danmark viser vejTransportminister- og energiminister Flemming Hansen:
- Det er meget positivt, at EU gør noget mere for trafiksikkerhed og særligt for at dæmme op for de tragiske højresvingsulykker forårsaget af lastbiler. I mange af disse ulykker er udenlandske chauffører involveret. Med vedtagelsen af Spejldirektivet forbedres chaufførernes udsyn nu i alle lastbiler i EU.
- Jeg er særligt tilfreds med, at Danmark viser vejen på dette område, og at selve forslaget er fremsat efter dansk opfordring, siger Flemming Hansen som også er glad for, at EU nu
tager hul på diskussionen om øget anvendelse af modulvogntog i hele Europa
- Det falder godt i tråd med den udvikling af en national godstransportstrategi, som vi for tiden drøfter i Danmark.
- Danmark finder, at der overalt i EU bør gennemføres flere forsøg med anvendelse af modulvogntog, som kan transportere mere gods end traditionelle lastbiler, således at den eksisterende infrastruktur udnyttes bedre og tomkørsel reduceres til gavn for miljøet, siger Flemming Hansen.
Miljøvenligt- Modulvogntog er mere effektive, og de er mere miljøvenlige, så vi er glade for, at Danmark dels vil indføre storskala-forsøg fra 2008, dels har fået bragt de nye lastbiler på bane i de andre EU-lande. Det her kan gøre transporten i Europa mere effektiv og konkurrencedygtig. Det kan også hjælpe på chaufførmanglen, da der ved modulvogntog er brug for færre chauffører til at transportere godset, siger Erik Østergaard.
De 25 ministre anerkender, at køretøjers vægt og dimensioner skal afspejle behovet for at afvikle transporten. For at kunne klare den stigende efterspørgsel efter transport er EU-landene enige om behovet for at undersøge allerede tilgængelige og nye tekniske løsninger, der gør det muligt at transportere mere gods, som netop modulvogntogene kan.
-----