23948sdkhjf

Opgiver ikke kvinderne

De første erfaringer med at rekrutterer flere kvinder som lastbilchauffører har ikke været overvældende, men der er sat en proces i gang, og nu kaster DTLs Region Sjælland sig ind i bestræbelserne.

Manglen på chauffører er blevet mere og mere udtalt og truer med efterhånden at sætte tempoet ned i erhvervslivet i det hele taget og fra flere transportorganisationers side har man været aktiv med at prøve at øge rekrutteringsgrundlaget. Det gælder indvandrere, det gælder kvinder og samtidig har man prøvet at tiltrække uddannede chauffører fra både Sverige og Tyskland

DTLs region Sjælland efterlyser i første omgang interesserede transportvirksomheder, som kan stille med i alt 22 praktikpladser til projektet. Det går i gang i marts næste år.

- Vi er på udkik efter DTL-virksomheder på hele Sjælland og øerne. Nogle af praktikpladserne er allerede ?i hus?, oplyser kontorleder Lene Mazur.

Projektet ?Kvinder som chauffører ? et godt match? gennemføres i samarbejde med erhvervsskolen Selandia CEU og firmaet ChancenRdin i Lundby på Sjælland.

Projektet kombinerer teori og praksis gennem et 30 ugers forløb. Teorien står erhvervsskolen for, og uddannelsen består blandt andet af stort kørekort, hængerkort (C D), truckcertifikat, ADR grund og specialiseringskursus og mere bløde fag inden for ergonomi, kundeservice og fragtkørsel.

Omkostningsfrit

Praktikken ude i virksomhederne varer 12 uger i form af f.eks. sidemandsoplæring. Teori og praksis kombineres med f.eks. tre ugers teori og 1-2 ugers praktik.

Målgruppen er ledige kvinder med mod på at prøve nye udfordringer i transportbranchen. Ingen kvinder tvinges i projektet, og ingen går i gang uden først at være godkendt af den deltagne virksomhed. DTL-virksomhederne får de ledige kvinder i uddannelsespraktik omkostningsfrit. Desuden forventes bl.a. markedsføring af virksomheden og forhåbentlig nye kvalificerede medarbejdere.

Målet med hele projektet er at få 90 procent af deltagerne i ordinær beskæftigelse efter endt uddannelse.

Interesserede virksomheder kan kontakte kontorleder Lene Mazur.

Allerede i gang

I forvejen har transportvirksomheder i Herning, Ikast og Brande sat et projekt i gang som skal få kvinder til at køre deres lastbiler. Det er HTS-A, som sammen med en række toneangivende transportvirksomheder i området har sat projektet i søen

- Vi er glade for, at mange af vores medlemsvirksomheder vil være med til dette initiativ. Vi vil i samarbejde med AF Herning udvælge ledige kvinder til projektet, sagde Joan Hansen, der er næstformand i HTS-A og formand for ATL ved projektets start.

Stigende arbejdsstyrke

HTS-A peger i en mere generel vurdering på, at arbejdsstyrken nu er steget med 7.500 fuldtidspersoner fra 1.-3. kvartal 2005 til 1.-3. kvartal 2006. Set i lyset af, at den befolkningsmæssige udvikling i disse år trækker arbejdsstyrken ned med 8.000-10.000 personer om året, er udviklingen i beskæftigelsen imponerende. Tallene tyder på, at der er kommet cirka 15.000 flere til arbejdsstyrken som følge af en øget erhvervsdeltagelse.

Men samtidig peger Lars Storr-Hansen HTS-A på at der også er behov for at øge tilskyndelsen til at tage et job.

- Så længe flere end 100.000 personer øger deres indtægt med mindre end 500 kr. om måneden ved at tage et arbejde, er der ringe udsigter til, at vi får alle med. Vi har over 100.000 ledige i arbejdsstyrken, og HTS-A?s analyser viser, at der er 250.000 uden for arbejdsmarkedet, der ville kunne arbejde. Regering og Folketing må forbedre incitamentet til at tage et arbejde, siger Lars Storr-Hansen som ønsker, at politikerne ser på rådighedskontrollen fordi den i mange tilfælde ganske enkelt ikke fungerer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078