Fiat Ducato ? et spændende bud
Fiat Ducato og søstrene fra Peugeot og Citroën stod lidt i skyggen ved kåringen af Årets Varebil 2007, der blev et rent kassevognsopgør. Men Ducato er spændende bud på en moderne van, der først og fremmest blev snydt for en plads på sejrsskamlen, fordi konkurrenterne lige er en hårsbred bedre.
Formgivningen af karrosseriet er som det øvrige design foregået hos Fiat. Fronten præges af de markante dråbeformede forlygter, og den fyldige kofanger med indbygget kølergrill. Kølergrillen med logoet, der det eneste, der adskiller de tre mærker fra hinanden.
Den store kofanger er ikke bare et visuelt trick men sikrer en let og forholdsvis billig reparation ved mindre kollisioner.
VolumenDucato er vokset på snart sagt alle områder. Starter man bagfra, så er varerumsvolumen på kassevognsversionerne, der på forgængeren maksimalt nåede 14 kubikmeter, går nu fra 8 til 17 kubikmeter. Dermed er Ducato nået op i Daily/Sprinter segmentet, når det gælder kapaciteten. Varerummet er vokset i alle tre dimensioner. En interessant detalje er, at Ducato har den største afstand mellem hjulkasserne i segmentet 142 centimeter.
Bagdørene frigives fra dørstoppet ved tryk på en stor regulær knap. Surringsøjerne i bunden virker lidt spinkelt dimensioneret, og der kunne godt være flere.
Den brede skydedør i siden fuldender adgangsforholdene til varerummet, der er optimale for både manuel og mekanisk lastning og losning. Læssehøjden er 54,5 centimeter.
Nyttelasten går fra 1.000 til 2.000 kilo afhængig af version. Man skal dog op i den i Danmark lidt uinteressante 4-tons version, før man kommer i nærheden af to tons nyttelast.
Testbilen, der har en totalvægt på 3,3 tons, har en nyttelast på 1374 kilo.
KontoretFørerkabinen, der er holdt i neutrale grå nuancer, byder på personbilsagtig indretning og udstyr. Komforten har fået et markant løft og førstehåndsindtrykket er en langt mere velindrettet arbejdsplads. Kabinen er nærmest indrettet som et rullende kontor med et lang række stuvningsrum, blandt andet en stor ?skuffe? til hængemapper. En fiks detalje er det dokumentbord på midterkonsollen, der kan rejses op, så de påhæftede dokumenter er læsbare for chaufføren.
Ind- og udstigningsforholdene er glimrende ? ikke mindst fordi pladsen er rigelig.
Rattet kan indstilles i højden, mens afstanden må klares ved at flytte førersædet. Sidstnævnte kunne sagtens være bedre, når det gælder komfort og indstillingsmuligheder.
Sikkerheden har også fået et markant løft, med skivebremser på alle fire hjul, ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribution er standard på alle modeller. Førerairbag er standard, mens passagerairbag skal tilkøbes som ekstraudstyr. Det gælder også desværre også ESP, der efterhånden er blevet standard hos konkurrenterne.
Køreegenskaberne er også forbedret markant i forhold til forgængeren. Servostyringen virker præcist og forudsigeligt over hele hastighedsspektret. Den gele i bagtøjet, som Transport-Tidende oplevede på nogle af forproduktionsmodellerne ved præsentationen i foråret, er forsvundet.
Ny motorserieFiat Ducato kan leveres med to forskellige common rail dieselmotorer, der begge lever op til Euro4 standarden. En 2.2 liters motor på 100 hk med en femtrins gearkasse, der også findes på Peugeot og Citroëns Ducato-kloner, Fiat egen 2,3 liters JTD-motor på 120 hk samt en 3.0 liters dieselmotor på 157 hk. De to sidstnævnte er koblet på en sekstrins gearkasse.
Transport-Tidendes oplevelser med de tre motorvarianter har efterladt indtrykket af et særdeles velafstemt motor- og transmissionsprogram. Sammen med joystik gearskiftet på centerkonsollen, så er det pærelet at skifte gear i Ducato.
Det 6. gear klæder dog bilen, når man kører motorvej, da det tager toppen af omdrejningerne og dermed både dieselforbrug og motorstøj i kabinen.
Den nye Ducato er et kompetent og ganske charmerede bud på en moderne kassevogn. Skulle vi vælge Fiats nye kassevogn, så ville vi nok flotte os med ESP og så et bedre førersæde. Resten fejler ingenting.
-----