Fragtflyet A380F taber pusten..
Seneste nyt om det store prestigeprojekt, der naturligvis vil ende som det 21. århundredes store bedrift: A380, er, at grunden yderligere skrider under fragtudgaven af flyet, der vil løfte op til 150 tons på de lange stræk.
Leasingselskabet IFLC meddelte nemlig først i december beslutningen om at ændre sin bestilling på fem A380-800F fly fra fragt- til passagerudgaven.
Totalt set er der altså fortsat 159 fly på bordet, men nu kun én kunde tilbage til fragtudgaven. Det er UPS, der har bestilt 10 fly. Og som altså indtil videre ikke har afbestilt sin ordre.
Gik til konkurrentenMen sporene skræmmer naturligvis: FedEx var den store prestige-kunde, der var først fremme i samarbejdet med Airbus i udviklingen af fragtflyet helt fra starten ? og de afbestilte i november deres 10 10 fly og gik direkte til konkurrenten Boeing med bestilling på 16 Boeing 777 fragtfly.
Forinden havde Emirates også besluttet at aflyse ordren på to A380 fragtfly og ændrede bestillingen til nye Boeing 747-8 fragtfly i stedet.
Dermed er der i dag kun bestilling på de 10 fly til UPS.
Helt efter planenTil gengæld kan Airbus trods alt trøste sig en smule med, at deres A380 opnåede certificering i december ved både europæiske og amerikanske institutioner. Helt efter køreplanen, og bemærkelsesværdigt succesfuldt for et så stort og gigantisk ingeniør-projekt.
Det er givetvis det, der om nogle år, når vi alle har været ude at fly med den megastore jet, vil stå i erindringen.
Lige nu er det, desværre for Airbus, problemerne, der fylder tavlen.
-----