23948sdkhjf

Fortsat power på udviklingen

Flere chauffører til erhvervet fra sommeren 2007

Om udsigterne for transporterhvervet anno 2007 siger næstformand i Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), vognmand Christian Jensen, Asaa:

- Der er hos mig ikke meget tvivl om, at vi efter sommerferien 2007 vil se enkelte tegn på, at boomet har nået toppen. Byggeriet klinger formentligt af med en deraf følgende udfladning af byggeaktiviteterne i Danmark. På det tidspunkt forventer jeg så også, at ordretilgangen vil være absolut stagneret, siger Christian Jensen.

- Det betyder ikke, at jeg ser negativt på 2007 for transporterhvervet, men det er jo altid sådan, at boomet når toppunktet på et eller andet tidspunkt, hvorefter det naturligt vil begynde at gå den modsatte vej. Og når det sker, at byggeaktiviteterne begynder at falde, så er jeg overbevist om, at vi vil se, at den ?vi-kan-bruge-alt? mentalitet hos entreprenørerne, den vil fortage sig, og vi vil kunne få mange gode chauffører tilbage. For det er de sidste, der er kommet løbende til, der vil forlade byggeriet igen.

Bødekataloget

- Til den tid har vi i transportbranchen også været i gang med en redigering af bødekataloget, - så det bliver mere humant, og det vil igen gøre det mere attraktivt for chaufførerne at komme tilbage til branchen.

- Jeg vil i øvrigt ikke lægge skjul på, at det overvejende er FDL?s fortjeneste, at der nu arbejdes på en forbedring af bødekataloget. Det er vores skyld, at dette arbejde overhovedet er kommet i gang. Vi er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på færdiggørelsen af vore krav, og vi kommer inden jul til at aflevere det, der skal bruges til det nye lovforslag, til ministeriet. Det er meget positivt, at vi kommer igennem med vore idéer, siger han.

Højt aktivitetsniveau

- Der er meget at lave og der har været fuld forståelse hos kunderne, at det er blevet dyrere at få varer transporteret. Så er det ærgerligt, at vi har haft den arbejdskraftmangel, der har sat en stopper for udviklingen. Men vi siger til medlemmerne, at de kan forvente en forbedring af chaufførsituationen allerede i løbet af 2007, hvor vi regner med, at det høje aktivitetsniveau vil fortsætte. Jernbanerne holder op med at køre øl, og der kommer fortsat til at ske en vækst i antallet af lastbiler mellem Jylland og København.

Rigeligt med penge

- Vi tror fuldt og fast på, at danske transportvirksomheder i 2007 vil vokse. Der er så vidt vi kan se ikke de store risici, der er rigeligt med penge hos danskerne, og ? skal vi endeligt være negative et øjeblik og forestille os, at der kommer en negativ påvirkning udefra, så mener jeg det tager længere tid før effekten viser sig. Så FDL ser frem til endnu et godt år i 2007, siger Christian Jensen.

Andre og klogere ved mere om fremtiden

- Det er svært at udtale sig ? især om fremtiden, siger Kurt Larsen,

Adm,direktør i DFDS Transport.

- Og om opsvinget fortsætter i 2007 i verden, i Europa - eller i Danmark for den sags skyld - kan jeg jo heller ikke vide.

- Der er en del faktorer, som vi ved, påvirker konjunkturerne, og i øjeblikket er det vel især Amerikas underskud på betalingsbalancen og produktionen i Fjernøsten, og spørgsmålet om hvordan disse faktorer påvirker hinanden samtidig med, at mange andre faktorer ændrer sig, der øver indflydelse på, om opsvinget kommer til at fortsætte i 2007 også.

- For transporterhvervet i Danmark specifikt er det lige så svært at overskue, hvordan fremtiden bliver, - men man kan i hvert fald konstatere, at hele systemet har lidt af kapacitetsmangel.

Prisstigninger

- Den situation har vi haft i nogen tid, og det kunne godt indikere, at vi får yderligere prisstigninger. Ikke store og voldsomme, men generelle prisstigninger, hvilket ikke kan undgås, når der er mangel på transportmateriel - og chauffører.

Hvis prisstigningerne er begrænset til enkelte områder, tror jeg ikke, de vil få stor betydning, men har vi prisstigninger inden for en lang række områder, så vil summen af disse stigninger påvirke opsvinget generelt, og vi vil få en ny udvikling. Måske!

- For DFDS Transport, vil 2007 være året, hvor vi kommer længere med integrationen af den hollandske transportvirksomhed Frans Maas i DFDS Transport, - hvilket er et meget stort og omfattende stykke arbejde, der ? selvom det har kørt stringent efter planen hele tiden - muligvis vil komme til at koste en lille smule på omsætningen.

Svært at sammenligne

- Samtidig med at vi arbejder med integrationen, er vi blevet styrket, fordi vi nu er partner-uafhængige. Vores virksomhed har i øvrigt en størrelse og volumen, der gør det svært at sammenligne med andre, men vi er ikke forskellige fra markedet, hvis udvikling vi følger meget tæt. Det er gået os fint, og vi forventer at kunne fortsætte på samme måde i 2007.

Stigende godsmængder i 2007

Martin Aabak, Danske Speditører, er ikke i tvivl. ? Vi forventer generelt stigninger over hele linjen, - selvom det Økonomiske Råd forleden var ude med en melding om at pres på de danske lønninger ville medføre en mindre afdæmpning.

- Danske Speditører regner med en vis stigning i danske eksportmarkedsandele , så udviklingen fra 2005 og 2006 fortsætter også ind i 2007. Det bliver formentligt ikke helt den samme stejle vækstkurve som hidtil, men den vil være mærkbar.

- Jeg begrunder mine formodninger med, fortsætter Martin Aabak, - at alle omkringliggende markeder, som vi er afhængige af, for tiden er inde i en periode med klar vækst. USA ser positivt ud, fordi vi grundet dollarkursens fald har mulighed for at afsætte flere varer til landet end vi har gjort hidtil, og det betyder i bedste fald vækst for eksporten, i værste fald samme eksportandel, fordi det generelle forbrug i USA er svagt faldende lige nu.

Fremgangstendenser

Tyskland viste 3. kvartal en stigning på 0,7 procent i privatforbruget, og det er den største stigning vi har set i længere tid fra den kant. Herudover er alle store markeder i Europa i vækst, Storbritannien, Sverige og Norge viser klare fremgangstendenser, mens Frankrig er ved at komme med. Og det samme gælder fjernere markeder som Rusland og Fjernøsten. Der er fremgang at spore på alle linjer, og dermed også stigende godsmængder.

Minussiden

- På minussiden står, at produktiviteten hos transportleverandørerne i vejtransportsektoren er faldet med mellem 6 og 13 procent. Grunden er manglende chauffører, der skifter job, fordi de efterspørges af andre og lige så trængte brancher og de har ingen problemer med at skifte erhverv på et tidspunkt, hvor køre-hviletidsreglerne er blevet kraftigt skærpet. Fremkommelighed er også et alvorligt problem, der sammen med chaufførbristen resulterer i manglende kapacitet, - der ikke kan løses ved prisstigninger alene.

- Vi forventer en øget import/eksport og en deraf følgende stigning i godsmængderne på omkring 75 procent frem til 2025, og vi skal ikke være en bremsepedal på aktivitetsstigningerne. Hvis vi skal sikre dansk konkurrencedygtighed, må vi til at tænke i godsoptimering, - det vil sige effektivisering af transportmønstret, så vi sikrer dansk konkurrencedygtighed i fremtiden. Og godsoptimering ? det er jo det vi som speditører får vore penge for, siger Martin Aabak.

Et stort spørgsmål

Det er svært at svare på om opsvinget fortsætter,

lyder det fra Steen Sørensen, administrerende direktør for Andreas Andresen A/S, Padborg.

? En ting er sikkert, at hvis jeg kunne give dig det helt rigtige svar, så ville kapacitetsplanlægningen her i firmaet blive væsentligt meget lettere.

- Men lad mig sige, at jeg tror, opsvinget fortsætter endnu et stykke tid. Der er set herfra ingen indikationer, der kunne tyde på, at det skulle ændre sig voldsomt. Men jeg tror også, det bliver svagere og svagere. Det kan vi også læse ud af de meldinger, vi får fra Europa generelt. Og selvom vi ved, at transportarbejdet volumenmæssigt kommer til at stige, så vil de markante kapacitetsproblemer måske kunne medføre en vis opbremsning af aktiviteterne.

Chaufførmangel

- Især chaufførmangelen er en faktor, der kan blive afgørende for fremtidens vækst. Der er sket - og sker stadig - en vandring væk fra transporterhvervet og over til andre brancher. Og specielt i Tyskland forventer man, at efterspørgslen efter tyske chauffører vil stige rimeligt kraftigt over de næste fire til fem år, hvilket vil påvirke markedet også herhjemme, for vi er jo en del, der benytter tyske chauffører.

- Chaufførmanglen er en faktor, der vil påvirke erhvervet også langt ind i 2007, - og blive et stort problem, med mindre der sker noget ad politisk vej, der kan afhjælpe situationen. Her tænker jeg især på indførelse af 25 meter vogntog til internationale transporter.

Historisk travlhed

- I Andreas Andresen A/S har vi aldrig haft mere travlt - eller haft flere lastbiler på landevejene. Der har generelt været store prisstigninger på transportarbejde i Danmark såvel som i resten af Europa, - og det har vi ? ligesom alle andre virksomheder i branchen ? været nødt til på grund af kraftigt stigende omkostninger. Det var en god ting, at vi her i firmaet for et par år siden øgede antallet af egne trækkere med cirka 75 procent, så vi i dag har omkring 350 imod tidligere 200, - det har gjort os både mere fleksible og uafhængige.

Godt netværk

- Den udvidelse af flåden er også lige nu til stor hjælp, fordi det er svært at skaffe biler. Vi har desuden et godt netværk at trække på med udenlandske vognmænd, som vi samarbejder med, - så det går endda lige, selvom vi må konstatere, at aktivitetsniveauet aldrig har været højere, siger Steen Sørensen.

Opsvinget fortsætter ind i 2007

Det siger Erik Østergaard, administrerende direktør for Dansk Transport & Logistik, der her giver et bud på de store udfordringer for branchen i ind og udland.

- Ser man for eksempel på de prognoser, der gælder det danske transporterhverv bredt, ser det meget positivt ud med stigende godsmængder over hele linjen. Globaliseringen vil fortsætte med at slå igennem, - jeg mener kun, vi har set toppen af isbjerget endnu og kan forvente yderligere vækst på grund af de stigende godsmængder til forbrugere og industrier.

Tredobling af godsmængdern

e

- Containertransporten er jo et godt eksempel. Her har vi fra 2004 til 2005 været vidne til vækstrater på omkring 25 procent i Shanghai som er verdens 3. største containerhavn og tocifrede vækstrater i en række havne i Europa, og selvom Finansministeriet er af den formening, at opsvinget flader lidt ud, så er forventningerne frem til 2025 en fordobling eller op til en tredobling af godsmængderne i den internationale godstransport på landevej.

Produktiviteten under pres

- Skal man dryppe lidt malurt i bægeret, er der specielt to forhold, vi skal interessere os for. Det ene er fremkommeligheden i både Danmark og det øvrige Europa, som er blevet vanskeliggjort på grund af en stigning både i privatbilismen og lastbiltrafikken. Det tager i dag længere tid at gennemføre en transport pga. køkørsel flere steder ? og det betyder, at produktiviteten inden for erhvervet er under pres. Og det medfører igen, at der skal flere biler til at transportere den samme godsmængde, - derved der opstår yderligere trængselsproblemer på vejnettet. Der er grund til at tænde den røde advarselslampe, fordi produktiviteten i erhvervet er faldende og det er en oplagt opgave for den netop nedsatte Infrastrukturkommission at se på, hvordan vi effektiviserer transporten og påvirker vores måde at udnytte vejnettet på.

En række andre forhold påvirker også produktiviteten og/eller omkostningsstrukturen f. eks. arbejdstidsdirektivet, og skærpelsen af køre-hviletidsbestemmelserne, men der er flere problemer at tage fat på som tachografen, miljøzoner, oliepriser og ikke mindst manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Konkurrerer på lige fod

- Konklusionen må være, at væksten ser ud til at fortsætte ind i det nye år for vores medlemmer. Men vækst i erhvervet forudsætter for eksempel også, at lovgivningen strammes op, så danske vognmænd konkurrerer på lige fod med vognmænd i andre EU-lande.

25 m vogntog er en gevinst

Væksten forudsætter også, at produktivitetsnedgangen bliver stoppet og vendt ? og her er der ingen tvivl om, at modulvogntog, hvor to lastbiler kan gøre det ud for tre, vil udgøre et væsentligt element. Forsøgene med modulvogntog i Holland er gennemført og har været en stor succes. Nu mangler vi bare at komme med på vognen her i landet, for der er ingen tvivl om, at 25 m vogntog er en produktivitetsmæssig gevinst, der bare kan hentes ind, og så er det oven i købet både sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt en bedre løsning.

- Danmark er en del af den globale økonomi, og den internationale arbejdsdeling, vi har set, vil medføre endnu kraftigere efterspørgsel efter vore medlemmers ydelser i 2007.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094