DFDS chartrer to store ro/ro skibe
DFDS Tor Line annoncerede i juli 2005, at rederiet havde chartret to ro/ro skibe fra Macoma Shipping Ltd. for en periode på ti år med option på yderligere tre år. Skibene bygges i Kina af værftet Jinling Shipyard i Nanjing, og levering finder sted ultimo 2007 henholdsvis primo 2008. DFDS har nu udvidet denne aftale med yderligere to søsterskibe med levering i marts og november 2009. Også disse skibe er time-chartret for ti år med en option på yderligere tre år.
Trailer og papirSkibene har hver en kapacitet på 3.343 lane meter og er velegnede til både trailerlast og tunge papirlaster. De første to skibe indsættes på DFDS Tor Line's rute BritanniaBridge mellem Esbjerg og Immingham i UK.
De næste to skibe vil blive placeret inden for DFDS Tor Line's rutenet til erstatning af andre indbefragtede skibe. Alle fire skibe kommer til at sejle under engelsk flag.
De fire skibe skal medvirke til at fastholde tonnagestrategien om højst 50 procents ejerandel af den totale ro/ro tonnage.
Sælger fragtskibTidligere på måneden har DFDS LISCO solgt fragtskibet TOR NERINGA til lettiske interesser. Det er aftalt mellem parterne ikke at oplyse salgsprisen. TOR NERINGA, bygget og ombygget i 1975/1980, har været ejet af DFDS koncernen siden 1999 og sejler p.t. på langtidscharter fra DFDS LISCO.
Efter salget tilbagechartrer DFDS Tor Line skibet for en periode af tre år. Salget er et led i den strategi, som DFDS fastlagde i 2001, om at reducere fragtflådens gennemsnitsalder til ca. ti år, oplyser DFDS.
-----