23948sdkhjf

Aabenraa Havn vil med på modulvogntogsnettet

Man sidder ikke bare med hænderne i skødet i Aabenraa Havn og ser på, at modulvogntogsnettet kører forbi den sydjyske havn.

-Vi har aldrig fået nogen rigtige argumenter for, hvorfor vi ikke er sat på det kommende vejnet for modulvogntog, siger havnechef Niels K. Kristiansen til Danmarks Transport-Tidende. Men i stedet for blot at vente har vi forsøgt at finde ud af, om der er nogen forhindringer på ruten fra motorvej E45 og ind til havnen.

Svært at få konkrete oplysninger

Det har imidlertid vist sig, at det var meget svært at få fremskaffet relevante oplysninger, som f.eks. de korrekte drejeradier, som kan bruges til at udmåle om der er den plads der skal være ved af- og tilkørslerne til motorvejen og i de to rundkørsler som skal passeres undervejs, udtaler Niels Kristiansen.

Paraplyorganisationen Danske Havne har dog gjort, hvad de kan for at også Aabenraa Havn bliver medspiller på modulvogntogsnettet.

-Det er uhyre vigtigt, at kunne betjene kunderne med de optimale transportløsninger og derfor er vi nødt til at være på forkant, også når det gælder transporten til og fra havnen fra landsiden.

Lige nu sidder man og regner på, hvor vidt modulvogntogene kan køre fra motorvejen til havnen på det eksisterende vejnet. De foreløbige undersøgelser viser, at der tilsyneladende kun skal laves meget beskedne ændringer og tilpasningen, slutter havnechef Niels K. Kristiansen.

Lad os få det ned på et niveau hvor det hører hjemme

Hele modulvogntogsdebatten er skruet urealistisk højt op

- Der er ikke tale om det ottende vidunder eller lignende, der kan berettige til det opskruede niveau, som modulvogntogsdebatten foregår i lige nu, siger udviklingsdirektør Ole Skovlund til Danmarks Transport-Tidende. Der er udelukkende tale om, at vogntogene vokser med syv meter i længden og bliver tolv ton tungere, og det berettiger ikke til al den blæst.

Det vil jo ikke vælte ind med modulvogntog på f.eks. Aabenraa Havn, fordi der jo vil være forskellige forhold, som vil afgøre om det er rentabelt at benytte modulvogntog til transporterne. Men det er vigtigt, at Aabenraa Havn kan betjene alle typer køretøjer ? herunder også modulvogntog.

Flest mulige

- Men man bør have så mange havne som muligt med fra starten af det kommende forsøg, herunder også Aabenraa Havn. Man skal passe på ikke at blive diskvalificeret, da der jo er tale om et treårs forsøg. På tre år kan man godt komme til at vænne skibene til at skulle anløbe bestemte havne frem for andre, hvilket kan give en uheldig konkurrenceforvridning, udtaler Ole Skovlund.

Som argument for at Aabenraa Havn bør med, siger Ole Skovlund, - det er den sydligste havn, der er en stor dybde i havnen og der er mange forbindelser, bl.a. til Baltikum. Måske vil det på et tidspunkt være muligt at køre med modulvogntog i Baltikum, så ville det være nærliggende at udskibe dem direkte med ro-ro færge fra Aabenraa til Klaipeda.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063