Svensk MAUT på vej
Vejtrafikken skal betale for benyttelsen af vejene i forhold til afstanden, lyder fremtidsvisionerne i vort svenske naboland
Skat på køretøjer samt kilometerskat og lån er faktorer, der er nødvendige for at kunne finansiere vejene, lyder det i en pressemeddelelse fra det svenske Vägverket.
At sørge for at der er veje til rådighed er en grundlæggende opgave for samfundet, og vejene skal finansieres på en måde som medfører den bedste transportdækning for både borgere og virksomheder i hele landet.
- Vägverkets principielle mening er, at vejtrafikken først og fremmest skal betale for brugen af vejene i forhold til kørselsmængden, udtaler Vägverkets generaldirektør Ingemar Skogø i en kommentar til Vägverkets rapport til den svenske regering â€Andre måder at finansiere nye vejeâ€.
KilometerskatVägverket anbefaler en kilometerskat, der blandt andet differentieres i forhold til vejtypen og køretøjets miljøegenskaber. I første omgang bør det gælde den tunge trafik, men på sigt bør samme model anvendes i forhold til privatbiler. Afgiften bør kunne overføres til vejpuljen til finansiering af drift og vedligeholdelse af vejene samt tiltag mod trafikuheld, støj og andre miljøpåvirkninger. Afgiftsmodellen vil også være et incitament til den tekniske udvikling.
-----