Infrastrukturkommissionen i arbejdstøjet
Konference på Amager tog i dag hul på det store arbejde, der ligger foran regeringens Infrastrukturkommission
Transport- og Energiminister Flemming Hansen åbnede i dag konferencen om fremtidens transportinfrastruktur i Danmark.
- Vi har i Danmark en velfungerende infrastruktur. Ja, vi kan faktisk godt være lidt stolte af, at den danske infrastruktur befinder sig helt oppe i den internationale topklasse. Og det skal den gerne blive ved med, sagde Flemming Hansen.
Han fastslog, at en velfungerende Infrastruktur er en afgørende faktor for at bevare og udvikle Danmarks konkurrenceevne og økonomiske vækst i en stadigt mere globaliseret verden.
- Transportsektoren er en af globaliseringens vigtige drivkræfter. Jeg plejer at sige, at der slet ikke ville være nogen globalisering uden transport, sagde Flemming Hansen.
LangsigtetMinisteren påpegede behovet for langsigtet planlægning, selv om det er svært at spå om fremtiden.
- Hvem kunne for 15-20 år side have forudset, at der i dag ville køre 25.000 biler over Storebælt hver dag? Eller at 20.000 svenskere arbejder i København? Og hvem kunne have forudset at vi ville indføre modulvogntog. Det tager tid at planlægge god infrastruktur, og når den først ligger der, kan man som bekendt ikke lige lave det om. Beslutninger, der træffes nu, skal derfor også holde om 50 eller måske 100 år, sagde ministeren.
Svære beslutningerKommissionens primære opgave er at analysere Danmarks infrastrukturbehov og udviklingsmuligheder i de næste 20-30 år og derefter fremsætte konkrete forslag, der styrker grundlaget for de statslige investeringsbeslutninger på transportområdet.
- Danmark står overfor større udfordringer end nogensinde på transportområdet. Dermed er det også vigtigere end nogensinde, at disse udfordringer bliver imødekommet med effektive og langsigtede strategier. Konferencen i dag er en mulighed for at give infrastrukturkommissionen et vigtigt og brugbart bidrag. Samtidig er der mulighed for at dele vigtige erfaringer, og drøfte hvordan vi i fællesskab kan bidrage til at løfte fremtidens udfordringer, sagde transportminister Flemming Hansen.
VisionerHerefter redegjorde afdelingschef i Transport- og energiministeriet, Claus Baunkjær, for trafikudviklingen og de samfundsmæssige forandringer, der ligger bagved over de siden starten af 80’erne.
Endelig gav direktør Lars Goldschmidt fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører et bud på opgaven.
- Kommissionens arbejde er ekstremt vigtigt. Derfor er det også glædeligt, at der er bred enighed om udfordringerne. Vi står på en brændende platform med høj belastning af den glimrende infrastruktur, der er et stort vedligeholdelsesefterslæb på store dele af infrastrukturen og endelig har vi en massiv vækst i mobilitetsefterspørgslen. Desværre har mange af vores hidtidige infrastrukturinvesteringer været præget af kortsigtede og ofte modstridende interesser. Det kan ikke være meningen, at beslutningen om en ny jernbaneforbindelse over Sjælland skal afgøres på baggrund af lokalpolitiske hensyn i Roskilde eller Køge, sagde Lars Goldschmidt.
Han fremhævede behovet for strategisk og visionær tænkning og opfordre kommissionens medlemmer til at fokusere mindre på konkrete løsninger og mere på hvad man gerne vil have i fremtidens transportlandskab.
-----