23948sdkhjf

Godstransport på 1. klasse

Hvis ikke vi sammen skaber nye løsninger, som gør op med trængslen og sikrer, at vi kan afvikle godstransporten fornuftigt, så mister Danmark transport. Det bliver dyrere at få varer til Danmark ? og så bliver Hamborg vores største havn, vurderer sekretariatschef i Danske Havne Tom Elmer Christensen. Han peger sammen med DTL-direktør Erik Østergaard på, at godstransporten må løftes op på et højere niveau, når der træffes langtrækkende beslutninger.

Erik Østergaard fastslår, at godsmængderne vil stige stærkt som led i hele globaliseringen:

- Problemet er hvordan pokker vi får flyttet alt det gods, som skal flyttes. Og hvordan sikrer vi at transporten ikke bliver en bremsepedal på den økonomiske udvikling sådan som den faktisk er godt på vej til at blive, siger han og lægger ikke skjul på, at der er områder hvor persontransporten og godstransport er i konflikt.

Her skal der ske en prioritering.

Sindsygt vigtigt

Tom Elmer forventer, at godstransporten vil spille en betydelig rolle i den nye Infrastrukturkommission og ser gerne havnene udviklet til egentlige transportcentre for at være med til at klare presset.

- Erik Østergaard forudser at styringsværktøjer som roadpricing kommer op:

- Men netop med den slags tiltag er det sindsygt vigtigt, at man er klar over, hvilke konsekvenser, det giver, når man drejer på knapperne ? måske ikke 100 procent, men helst plus/minus 5 procent når mekanismerne sættes i værk.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062