23948sdkhjf

Airbus ser på perioden 2006-2025

Globalt forventer Airbus en vækst på seks procent i verdens luftfragtsmængder i perioden fra 2006 til 2025. Men hvor det endnu i 2006 er USA's indenrigsmarked, der tegner sig for 1. pladsen med 11 procent af verdens samlede mængder, rykker Kina over perioden frem til sejrsskamlen med afsindigt høje vækstrater på alle områder.

Faktisk vil der stå Kina på tre af de fem største markedssegmenter i 2025, nemlig Kina-Nord Amerika, Kina-Europa, og Kina indenrigs. Nord Amerika indenrigs vil rykke ned fra 1. til 3. pladsen ? og Kina indenrigs vil indtage 4. pladsen.

Dermed vil trafikken mellem Europa og Kina udgøre 21.1 procent af de samlede mængder i 2025. Trafikken mellem USA og Kina vil tegne sig for 28.4 procent, og Kina indenrigs for 11.2 procent. Kina vil altså være med i billedet for 60.7 procent af de samlede mængder. I sandhed svimlende?

Flere fragtfly

Derfor bliver der også stærkt brug for flere fragtfly. Airbus finder i 2006 i alt 1,528 rene fragtfly og 116 combi-fly, heraf 908 fly, der er ombyggede fra passager- til fragtfly, mens ?kun? 736 er bygget som fragtfly.

I perioden vil mange af disse fly gå på pension. Faktisk hele 1,109 af de fly, der flyver fragt i dag, svarende til to-tredjedele af flåden.

Så der bliver god brug for nye fly. Airbus regner sig frem til en samlet flåde på 4,115 fragtfly i 2025. Dermed vil 3,580 nye fly bliver dedikeret til fragten, nemlig 803 som nybyggede fragtfly og 2,777 som ombyggede passagerfly.

Problemet løses

Af alle disse ny fly vil 1,228 være fragtfly i jumboklassen, Airbus A380 og Boeing 747-8. Kampen vil blive hård i dette segment, hvor Airbus A380 indtil videre har fået et knæk allerede inden det første fly er leveret: FedEx annullerede for nylig sin ordre på 10 mega-fragtere samt optioner på andre 10.

Det var jo en dårlig start for Airbus, der har set flere ordrer gå til konkurrenten i lyset af Airbus? aktuelle leveringsvanskeligheder. Et problem, der dog vil være løst inden alt for længe. Og så vil det vise sig, hvem der skal have den bedre bid af den store kage?

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063